Pamatujete ještě na třaskavou zakázku, která začátkem roku zlomila vaz ministru dopravy se svébytnými literárními sklony Vladimíru Kremlíkovi (za ANO)? Velmi zjednodušeně šlo o předražený e-shop na dálniční známky za 400 milionů korun. Byla to tehdy velká kauza, premiér a šéf ANO Andrej Babiš na Kremlíka (zcela správně) zaklekl a z resortu ho okamžitě vypakoval. Vládní politici mluvili o tom, že se zakázka vypíše znovu a dramaticky zlevní a IT nadšenci uspořádali víkendový hackathon, kde celý systém za pomoci RedBullu a dobré nálady naprogramovali (a nechali si prolomit) doslova za pár hodin.
To vše se stalo koncem ledna. O dva měsíce později se na sociálních sítích objevila informace, že už je na světě nová zakázka na systém elektronických dálničních známek – zatímco ta Kremlíkova byla na 401, současná vyjde na 374 milionů. A to se vyplatí! Vše je samozřejmě poněkud složitější, současná zakázka je například obsáhlejší než ta původní, což připomíná nejen ministr pro všechny volné rezorty Karel Havlíček, ale i Centrum dopravních informačních systémů ministerstva dopravy CENDIS, které zakázku společně se Státním fondem dopravní infrastruktury uvede v život. Podle něj nejde obě částky srovnávat, protože nová smlouva obsahuje i prvky navíc a se stejnými funkcionalitami by stála pouhých 128 (a ne 374) milionů.
No. Na pravou míru uvedl nejasnosti kolem nové zakázky sever Ekonomický deník. Za nový systém elektronických dálničních známek stát zaplatí se vším všudy 770 milionů korun, nikoli výše zmiňovaných 128. Kompletní cena původní zakázky měla být 1,3 miliardy, takže pokud se smlouva nakonec neprodraží, stát by mohl ušetřit cca 500 milionů. To už jsou slušné peníze, nicméně v porovnání například se Slovenskem (pořizovací náklady pod sto milionů korun) jsou plánované e-známky stále absurdně drahé.
Je vlastně docela příjemné zjistit, že i v tak pohnuté době, kdy celý svět decimuje pandemie koronaviru a i my v Česku si musíme zvykat na zcela nový život, existují jistoty, jež se nemění. Třeba že tuzemské zakázky prostě levné nebudou. Ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček má štěstí, že Andrej Babiš, média i veřejnost dnes řeší úplně jiné věci než e-známky. Jinak by se totiž dost možná v novinách dočetl, že už to vlastně nechce dělat a svou misi pro českou zemi již splnil. Nebyl by první, ani poslední.