Kdo čekal, že koronavirová krize povede k propadu cen osobních vozů, zmýlil se. Přestože se jich loni prodalo meziročně podstatně méně, šlo spíše o odklad nákupů do letošního roku než o propad poptávky způsobený poklesem kupní síly obyvatelstva. Nedostatek důležitých dílů navíc vede k omezení nabídky a výsledkem je zdražení nových a částečně i ojetých automobilů.
Velcí světoví výrobci aut mají problém. Podle agentury Reuters omezují produkci, protože nemají důležité součástky. Chybí jim zejména mikročipy, bez kterých se současné vozy zkrátka neobejdou. Na problém upozornil německý magazín Automobilwoche. Jde prý o jeden z důsledků obchodní války, kterou vedl s Čínou bývalý americký prezident Donald Trump. Jeho administrativa totiž uvalila restrikce na dodávky mikročipů z Číny, což ale způsobilo jejich nedostatek nejen na americkém, ale prakticky na celosvětovém trhu.
Elektroauta jsou škodlivá, tvrdí kontroverzní studie. Podezření padlo na automobilky
Koncem prosince 2020 se na veřejnost dostaly informace o tom, že některé automobilky stojí za kontroverzní studií, která označuje elektromobily za minimálně stejně škodlivé jako auta s klasickými benzinovými a naftovými motory. Na základě jejích výsledků se prý dá dokonce vyvrátit ekologický význam elektromobilů, resp. celá současná politika Evropské unie a dalších států.
Postiženy jsou všechny významné automobilky jako Volkswagen, Toyota, Ford, Nissan, Fiat Chrysler nebo Subaru. Německý Volkswagen podle Automobilwoche dokonce zvažuje, že bude požadovat náhradu škod od svých dodavatelů Bosch a Continental. A údajně jedná s alternativními dodavateli, aby byl výrobu nucen omezit co nejméně. Do situace se podle agentury Reuters vložil i spolkový ministr hospodářství Peter Altmaier, který oslovil svůj tchajwanský protějšek Wang Mei-hua, s nímž má hovořit o možnosti dodávek mikročipů z této ostrovní země.
Není krize jako krize
Potíže se zásobováním se na trhu s novými automobily projevily už loni. Tehdy ale šlo o důsledek omezení produkce komponent kvůli protiepidemickým opatřením. Zdá se, že ani postupné obnovení jejich výroby zatím výpadky nedokázalo zcela nahradit. Není výjimkou, že pokud si zákazník přeje sestavit vůz podle svých představ, bude na něj čekat i rok. Kdo chce auto hned, má na výběr prakticky jen ze skladových nebo předváděcích vozidel.
„Nedostatek nabídky automobilů na trhu se nakonec může projevit jejich zdražením. Není jiná možnost, zákony poptávky a nabídky jsou neúprosné,“ uvedla pro CNN Prima NEWS Veronika Hedija, ekonomka z jihlavské Vysoké školy polytechnické. Do určité míry by mohlo pomoci opadnutí zájmu v případě, že se po koronavirové krizi dostaví krize ekonomická podobná té z roku 2009. „Získání vakcíny proti koronaviru ale dává velkou naději, že světové hospodářství letos poroste, včetně všech důležitých ekonomik, takže bych nějaký mohutný pokles poptávky po autech spíše neočekávala,“ dodala.
Auto jako prevence covidu?
Za pravdu jí dává také čerstvá studie poradenské společnosti Cap Gemini, na niž odkazuje magazín Forbes. Podle ní totiž pandemie koronaviru zcela zvrátila trend sdílené mobility nebo cestování hromadnou dopravou. Cap Gemini uvedla, že 87 procent respondentů považuje osobní automobil za zcela klíčový z hlediska zajištění bezpečnosti pro ně i pro jejich rodiny.
Přijede Apple vůz z Rakouska? Tradičním automobilkám roste silná konkurence
Výrobní pás a po něm putující karoserie, k nimž přibývají kola, dveře, světla nebo podvozek. Tak si většina z nás představuje výrobu osobních automobilů. Takový obrázek ale může být brzy minulostí. Ve světě autoprůmyslu se začíná prosazovat trend, kdy nejdůležitějším parametrem vozu nebude silný motor, nýbrž vybavenost moderními technologiemi nebo šetrnost k životnímu prostředí. A tradiční automobilky nemusí v nové éře obstát. Na jejich místa se nedere jen Google nebo Apple.
„Skoro polovina spotřebitelů zvažuje, že si v nejbližším roce pořídí automobil, což je nárůst asi o 35 procent v porovnání s dubnem 2020,“ uvádí se ve studii. Podle Cap Gemini to odráží změnu vztahu lidí k vlastnictví vozu, které „je považováno za jeden z pilířů minimalizující riziko šíření infekce“.
A o kolik procent vozidla zdraží? „To se dá velmi těžko předpovídat. Když ale vezmeme v potaz i další faktory, jako zpřísňování emisních limitů, vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby došlo třeba i ke dvoucifernému zvýšení cen,“ řekla Veronika Hedija. Podle ní se situace na trhu s novými vozidly přelije i na trh s ojetinami. „Je to logický důsledek. Ne každý si bude chtít za nový vůz připlatit, dojde tedy k částečnému přesunu poptávky na trh s použitými auty. Větší nárůst zájmu očekávám ale spíše u vozů do stáří tří let,“ uzavřela Hedija.