Řídili jsme nový Opel Mokka. Princ trojí krve jezdí na benzin, naftu i elektřinu

Novinka je křížencem mezi crossoverem a SUV. Jediné relevantní konkurenty má prakticky jen ve vlastních řadách, a sice DS3 Crossback a Peugeot 2008, které jako jediné na trhu umí nabídnout stejnou trojkombinaci možných pohonů. My jsme šli s dobou a na vlastní kůži krátce vyzkoušeli elektrické provedení.

Když Opel v roce 1930 představil logo s bleskem, zřejmě ani netušil, jak jednou bude s tímto symbolem elektrického výboje aktuální. V době masového nástupu elektromobilů si lepší firemní znak těžko může přát. Zabalme elektromobil (a nejen ten) do karoserie stylového městského SUV, navíc s novým designovým směrem značky, a máme tu atraktivní Opel Mokka.

Retro v mezích dobrého vkusu

Už jsme prakticky zapomněli, že Opel umí dělat i imidžová auta. V minulosti mělo takové označení spíše pověst okrajových až ztrátových modelů, teď před sebou ale nemáme žádný kabriolet ani futuristický plug-in hybrid či jakousi snahu konkurovat Fiatu 500.

Druhá generace mokky je totiž klasický zástupce SUV B segmentu, tedy jednoho z nejžádanějších v Evropě. Vývoj urychlil fakt, že mokka už vznikala po tom, co se Opel dostal do francouzských rukou koncernu PSA, dnes Stellantis. Technicky proto nový opel stojí na podvozkové platformě EMP1. Má tedy výhradně přední pohon a francouzské motory –⁠ včetně toho elektrického.

Nový design je velmi vydařený –⁠ těžko říct, jestli to byl záměr, ale podařilo se vyčarovat nepřímou vzpomínku na Opel Manta A ze 70. let. Nejde o násilný retro pokus, spíše jen takový záblesk historie za pomoci nového typu přední masky Opel Vizor a černé kapoty.

Tři dimenze pohonu

Opel Mokka spočívá na nové platformě koncernu PSA s označením CMP, která umožňuje zástavbu klasického spalovacího pohonu i elektromotoru. Mokka se bude od začátku nabízet s benzinovým, naftovým i elektrickým motorem. Motory jsou stejné jako u nové Corsy nebo malých citroënů a peugeotů.

U těch spalovacích tedy půjde o benzinové tříválcové dvanáctistovky a naftovou patnáctistovku s výkony 74 až 96 kW. Jejich spotřeba se má pohybovat mezi 3,8 až 4,8 litru na 100 kilometrů. Elektromotor má výkon až 100 kW a baterie o kapacitě 50 kWh umožní dojezd na plné nabití 324 kilometrů podle reálné normy WLTP.

Prostorové kompromisy

První dojmy z interiéru jsou skvělé. Místo řidiče vypadá futuristicky, moderně, ale zároveň uživatelsky příjemně. Dominují mu dva velké displeje, jeden za volantem a druhý na středovém panelu, který je silně natočený k řidiči. Hodně to připomíná řidičovu zónu u bohatě vybavených verzí nového Volkswagenu Golf. I když laserové měřidlo prozrazuje, že rozměry interiéru jsou totožné se sourozencem DS3 Crossback a velmi podobné i dalším dvěma malým koncernovým sourozencům Citroënu C3 Aircross a Peugeotu 2008, design je naprosto svébytný a velmi zajímavý.

„Mokka prošla takzvaným digitálním detoxem,“ vysvětluje mluvčí Opelu Martin Hejral. Znamená to, že by multimediální displeje měly za jízdy řidiče pouze informovat a nevyžadovat po něm žádné úkony. Nejdůležitější věci související s jízdou se řeší páčkami a tlačítky. Sedáme na zadní sedadla a nadšení rychle ochládá, když se se svými 185 centimetry výšky po napřímení a položení hlavy do opěrky na krajním sedadle za řidičem dřu temenem intenzivně o strop. Místa na kolena je přinejlepším tak akorát, ale dva cestující s výškou 180 centimetrů budou mít problém za sebou pohodlně cestovat.

Šířka interiéru patří i v rámci malých SUV k podprůměru. Žádná sláva to není ani v kufru, 350 litrů zavazadlového prostoru je jedna z nejnižších hodnot mezi SUV, to samé platí pro jeho maximální délku 68 centimetrů. Zavazadlový prostor je stejný pro spalovací verze i elektromobil, tomu ale chybí rezervní kolo.

Elektrizující svezení?

Verze s elektrickým pohonem, kterou jsme měli možnost vyzkoušet, je sice nápadně těžkopádnější než klasicky hnaná auta podobné velikosti, obecně jde ale o dobrý kompromis mezi dynamikou, spotřebou a hezkým svezením.

Elektromobil je poněkud méně precizní v zatáčkách, ve kterých má citelné sklony k nedotáčivosti, a celkové naladění podvozku je značně tvrdší, což neprospívá jízdnímu komfortu ve vyšších rychlostech. Mohou za to zřejmě akumulátory uložené v podlaze, mají hmotnost kolem 300 kilogramů a kapacitu 50 kWh, která dokáže autu při průměrné spotřebě 17,8–17,4 kWh / 100 km dodávat energii na 324 kilometrů. My jsme během zhruba 150 kilometrového kombinovaného provozu jezdili se spotřebou 17,6 kWh / 100 km.

Elektrický motor ve sportovním režimu nabízí velmi dobrou odezvu na podněty od řidiče, zrychlení z místa, ale také ze stokilometrové rychlosti je velmi rázné. Ekologický režim citelně omezuje pružnost elektromotoru a umožňuje autu dosahovat pouze průměrné dynamiky. Standardní jízdní režim je tradičně vyladěn tak akorát, umožňuje prudké akcelerace, ale při jemné změně polohy akceleračního pedálu „nekope“. Pokud očekáváte, že Opel pro své zákazníky připraví jakousi alternativu pro jízdu jedním pedálem, zklameme vás. Ani maximální úroveň rekuperace energie není dostatečná na to, aby auto zpomalilo dostatečně rychle a definitivně, brzdu tedy budete muset používat v každém případě.

Kdo chce praktické rodinné auto, ten ať o novém Opelu Mokka raději moc neuvažuje. Je to spíš stylovka pro jednotlivce, což není zrovna cílová skupina zákazníků, která by se u nás vyskytovala v hojném počtu. Ceník a technické údaje modelu si můžete prohlédnou ZDE, v případě elektrické verze potom TADY. Porovnání s konkurenty naleznete pod tímto odkazem.

Tagy: