
Zdroj: Tom Hyan

Plug-in hybridy jsou dnes nejrozšířenější variantou elektrifikovaných automobilů. Pokud je ale nedobíjíte, produkují často víc emisí než běžné spalovací motory.
Zdroj: Tom Hyan
O tom, že tzv. hybridy do zásuvky mohou životnímu prostředí škodit více než jiná auta s normálním pohonem, už jsme při jejich testech několikrát psali. Pokud je totiž pravidelně nedobíjíte, tabulkami deklarované výhody jejich provozu a s nimi spojená úřední zvýhodnění se stávají absurdními chimérami. Dokonce už si toho všimly i evropské orgány, které zvýhodnění plug-in-hybridů zaváděly. Píše o tom německý list Der Tagesspiegel.
Rok 2020 i přesto, že byl celosvětově poznamenán pandemií koronaviru, přál právě plug-in hybridům, kterých se v Evropě prodalo přibližně 600 000 kusů. Podle EU je však problémem jejich nerealisticky nízká spotřeba.
Legislativa v tomto směru předpokládá, že uživatel plug-in hybridu ho bude až v 70 % využívat s pohonem ryze na elektřinu. Realita je však zcela jiná a ve výsledku logická a člověku přirozená – pravidelně dobíjet auto, které funguje i bez elektřiny, se chce v praxi málokomu.
Elektřina? Nezájem.
Podle německých studii je ryze elektrický pohon těchto aut ve skutečnosti využíván v průměru pouze ze 43 %, u řidičů služebních vozidel, kteří mají tankovací kartu a tedy benzin „zdarma“, tvoří elektrický nájezd dokonce pouze 18 %. Podle německého Focusu mnozí majitelé plug-in hybridů ani nikdy nevybalili dobíjecí elektrický kabel a jsou i tací, kteří vůbec nevědí, že v autě něco takového mají, případně si jej pletou s vlečným lanem.
Proč si tedy lidé auta do zásuvky kupují? Výhod mají hned několik. Plug-in hybridy jsou komfortní volbou pro lidi, kteří se nechtějí vzdát prostoru ve vozidle a jeho dynamických parametrů. V některých západních zemích uvalili na auta s vyššími emisními normami daně, které jsou ve výši až desetiny ceny vozidla, jinde jsou zase nízkoemisní auta zvýhodňována. U nás mají na espézetku s písmeny EL nárok pouze auta s množstvím emisí CO2 do 50 g/km, což mnohé plug-iny splňují.
Hybrid do zásuvky je tedy z praktického hlediska výhodnější, byť dražší, než vozidlo na klasický pohon. Přitom si zachovává podobnou dynamiku i spotřebu. Především ale takové vozidlo vyhovuje politice velkých společností, které jej využívají jako úlitbu flotilovým limitům CO2.
Teď se zdá, že se Evropská unie pokusí zacpat i tuto mezeru v automobilové legislativě, která v praxi životnímu prostředí skutečně nic moc dobrého nepřináší.
Nejčtenější

Švédsko přebralo štafetu „best in covid“. Denním přírůstkem nakažených válcuje Evropu
15. dubna 2021
Záhadná úmrtí na Slovensku. Dva páry šly spát, vzbudily se jen ženy. Jeden muž byl Čech
15. dubna 2021