Prokleté místo české železnice: Dvě nehody, 11 mrtvých. Hasič popsal oba zásahy ve Studénce

Strašlivé následky nárazu vlaku do mostní konstrukce ve Studénce

Spáleniště... Příběhy hasičů: Prokleté místo české železnice

Hned dvě hrůzostrašné nehody se staly v moravské Studénce. Nejprve v roce 2008 narazil vlak do konstrukce mostu, která se přímo před ním zřítila na koleje. O sedm let později zůstal polský řidič s kamionem stát na přejezdu, kde do něj ve vysoké rychlosti narazilo Pendolino. Oběma tragickým případům se věnuje nový díl videopodcastu Spáleniště... Příběhy hasičů.

U obou nehod ve Studénce zasahoval hasič Jakub Kozák. V roce 2008 pomáhal odnášet raněné lidi z vraků vagonů k záchranářům. „Bylo to úplně jiné než cvičení. Zranění tady na rozdíl od figurantů nekřičeli, občas projevili bolest, ale reagovali spíš právě na bolestivé podněty při vyprošťování,“ popsal v pořadu Spáleniště... Příběhy hasičů.

ČTĚTE TAKÉ: Střet vlaků, který změnil životy. Na pomoc zesnulým a obětem v Pardubicích vznikla sbírka

Náraz vagony rozmetal po okolí, podle hasiče to na místě vypadalo, jako by tam byla nesourodá hromada šrotu. Jeho kolegové dostávali cestující ven za pomocí techniky. Museli se totiž ke zraněným prořezávat. Mimochodem, vlak převážel řadu fanoušků skupiny Iron Maiden, která u nás vystupovala. Koncert tehdy začal minutou ticha za oběti.

Spáleniště... příběhy hasičů

Spáleniště... příběhy hasičů je videopodcast z produkce CNN Prima NEWS. S přímými účastníky se detailně věnuje případům nejničivějších požárů, které se v Česku odehrály.

Těch bylo bohužel hodně. Celkem osm mrtvých a 95 raněných. Soudní spory se táhly až do roku 2022, kdy dostalo pět manažerů stavebních firem podmínečné tresty.

Jenomže Jakub Kozák se o sedm let později na místo nehody vrátil. Tedy asi jen kilometr a půl od místa prvního střetu. Po srážce Pendolina s kamionem velel hasičům, kteří se snažili vyprostit zraněné.

„Štěstím v neštěstí bylo to, že ten rychlík na sebe namotal návěs toho kamionu. Ten byl okolo něj vlastně obtočený, a tak jsme zasahovali právě z toho návěsu, jinak by pro nás byli zranění moc vysoko,“ uvedl v pořadu Spáleniště... Příběhy hasičů.

Kozák také popsal, že než se k rychlíku jeho muži dostali, museli s těžkou technikou přelézat odstavené vagony nákladního vlaku. Pak ale zjistili, že na tvrdou karoserii Pendolina jejich vybavení nestačí, a nemohli se tak dostat ke zraněným lidem. Museli improvizovat. Vymysleli taktiku, kdy pomocí řetězů a hydrauliky odtrhávali a odebírali z vlaku pomačkaná sedadla. Právě tak se pak dostali ke zraněným. U Studénky při druhém neštěstí zahynuli tři lidé, dalších 25 se jich zranilo.

Podrobnosti o dvou zásazích hasičů ve Studénce přináší další díl videopodcastu Spáleniště... Příběhy hasičů, který najdete v úvodním videu tohoto článku.

Tagy:
Matěj Rychlý nehoda hasiči železnice vlaky havárie podcast Studénka Pendolino videopodcast Spáleniště Spáleniště... příběhy hasičů