Střet vlaků, který změnil životy. Na pomoc zesnulým a obětem v Pardubicích vznikla sbírka

Hasiči zasahující na místě nehody

Tragická srážka vlaku v Pardubicích

Čtyři lidské životy vyhasly, necelých třicet lidí skončilo v nemocnici. Taková je bilance tragické srážky vlaků v Pardubicích, k níž došlo v noci na čtvrtek. Mezi obětmi jsou potvrzeny dvě ukrajinské občanky, totožnost dalších obětí se upřesňuje. Už nyní však vznikla sbírka na pomoc těm, které jedno z nejhorších železničních neštěstí v Česku za posledních 30 let zasáhlo. Na platformě Znesnáze mohou lidé přispívat libovolnou částkou, výsledná suma poputuje k obětem neštěstí a pozůstalým po těch, kteří zahynuli v troskách rychlíku.

Šok. Tak se dá jedním slovem popsat zpráva o tragické srážce nákladního vlaku s rychlíkem v Pardubicích. Ve vagónech expresu mířícího do Košic a dále do Čopu se podle odhadů nacházelo zhruba 380 lidí – život čtyř z nich vyhasl. Jak informovalo ukrajinské ministerstvo zahraničí, mezi oběťmi byly dvě Ukrajinky. Totožnost dalších obětí se upřesňuje.

ČTĚTE TAKÉ: Provoz po nehodě v Pardubicích je částečně obnovený. Vlaky jezdí po jedné koleji

Dalších takřka třicet lidí se zraněním skončilo v nemocnici. Jak vyplynulo z prohlášení náměstka ředitele hasičů Správy železnic Miloše Němce, nejhorší zranění a oběti na životech byly mezi cestujícími v prvním – spacím – vagónu. Ten byl zhruba z jedné třetiny zničen.

Ve zdemolovaném vagónu byly i děti

„Tragická nehoda na železnici způsobila zranění, která si lidé mnohdy ponesou celý život. Fyzická, i ta psychická,“ uvádí se na platformě Znesnáze, kde na pomoc obětem vznikla sbírka. „Nejtěžší následky mají lidé z prvního vagónu, kde byly i děti. Pravděpodobně jely s rodiči na dovolenou, na kterou se dlouho všichni těšili. Že budou spolu…“ konstatují pracovníci. Hrůzu na železnici popsali také svědci.

Sbírka, jak zdůrazňují, nevznikla s cílem upoutat pozornost médií. „Zakládáme ji proto, abychom upoutali pozornost lidí. Nás všech, kteří jsme mohli ve vlaku sedět a teď přemýšlíme nad tím, jak křehké naše životy jsou,“ vysvětlují.

Pomocnou ruku může nabídnout každý, přispět lze libovolnou částkou. Vybraná suma následně bude rozdělena mezi všechny, kteří pomoc potřebují.

Kamion v Olomouci narazil do vlaku, způsobil rozsáhlý požár. Řidič vyvázl s podmínkou

Olomoucký soud uložil v pondělí polskému řidiči kamionu za loňský střet s vlakem v Olomouci podmíněný a peněžitý trest. Kromě toho nesmí šest let řídit. Při nehodě zranil podle státního zástupce devět lidí, škoda činila minimálně 34 milionů korun. Pětašedesátiletý Roman Baksalara z Polska byl odsouzen za obecné ohrožení z nedbalosti, přičemž původně mu hrozilo až osm let vězení. Soud však při ukládání trestu zohlednil prohlášení viny i dosavadní bezúhonnost obžalovaného. Rozsudek je pravomocný, strany se vzdaly práva na odvolání.

„Pro rodiny obětí na důstojné rozloučení a řešení životní situace, nejvíce pak v případě pozůstalých dětí. Pro léčbu, rehabilitaci i terapie zraněných. Pro možnost se léčit bez starostí, kdo zaplatí nájem a jídlo na talíř rodině. Peníze jsou a my nebudeme, říká se. Jenže jsou potřeba, i když jsme. Když máme to štěstí, že jsme,“ pokračují.

Tragická nehoda patří mezi nejhorší v České republice za posledních třicet let. „Chceme rodinám obětí pomoct zvládnout těžké následky. A budeme moc rádi, když se přidáte. A je úplně jedno jakou částkou. Jde o soudržnost a podporu, které jsou teď třeba,“ dodávají lidé ze Znesnáze.

Mnohé může napadnout, proč se tvoří sbírka, když cestující spoje budou mít nárok na odškodné, jak pro CNN Prima NEWS uvedl vlastník společností RegioJet a Student Agency Radim Jančura. „Tento proces vyplácení však bohužel trvá, proto chceme cílit na mimořádně rychlou finanční pomoc. V době distribuce budeme ve spojení s ministerstvem vnitra a v komunikaci přes zasahující složky s obětmi,“ doplnili.

Policie se událostí zabývá jako možným obecným ohrožením z nedbalosti. Podle Drážní inspekce projel osobní expres návěstidlo zakazující jízdu. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, nyní vyšetřuje.

Tagy: