Známý módní skútr Vespa slaví 75. narozeniny. Od roku 1946 se ho prodalo na 19 milionů kusů. Snad i díky slávě, kterou mu zajistil klasický film s Audrey Hepburnovou. Značka se dnes prodává v 83 zemích světa včetně České republiky.
Sembra una vespa! – tedy přeloženo do češtiny: Vypadá jako vosa! To prý zvolal Enrico Piaggio, syn zakladatele známé značky italských motocyklů, která dodnes nese jeho jméno. Tím se také začala psát historie nejslavnějšího skútru na světě. Stalo se to v roce 1946, když si průmyslník prohlížel nový motocykl původně označený jako Piaggio MP6. Nešlo tehdy ale o módní záležitost. Měl se místo toho stát levným dopravním prostředkem pro všechny a rozpohybovat tak válkou zpomalenou Itálii i její ekonomiku.
Stroj vycházel ze staršího modelu, který chtěl ještě před druhou světovou válkou podnikavý Piaggio nabídnout italské armádě. Než s ním ale stačil zaznamenat úspěch, přišel mír a bylo po obchodu. Zbývalo jediné – nabídnout stroj lidem, kteří si nemohli dovolit osobní auto.
Inspirace v letectví
Oblé tvary skútru, tak trochu kopírující styl v soudobém letectví (Piaggio za války stavěl letadla pro Mussoliniho), působily až příliš futuristicky. Nakonec ale zvítězila nízká cena a také plochá podlaha. To byl hit, díky němuž si Vespu začaly pořizovat krásné Italky. Už v roce 1947 prodal Piaggio 2 500 skútrů.
Vespě pomohla k titulu legendy i účast ve slavném snímku Prázdniny v Římě. Zdroj: Národní filmový archiv
Vespě pomohla k titulu legendy i účast ve slavném snímku Prázdniny v Římě. Zdroj: Národní filmový archiv
Velkým zlomem pro něj byla účast skútru v jednom z nejslavnějších filmů historie. Prázdniny v Římě přišly do kin v roce 1953. Gregory Peck a Audrey Hepburnová v něm jezdili na Vespě, jež se ihned stala legendou. Mimochodem – Vespa během své existence měla řadu podob, včetně vojenského speciálu, autíčka pro nenáročné řidiče, a dokonce miniaturního vrtulníku.
Jak některé zajímavé modely Vespy vypadaly, se můžete podívat v následující fotogalerii:
Model Piaggio MP5 Paperino z roku 1943 byl prototyp, ze kterého Vespa vznikla. Zdroj: Piaggio
Vespa Monthléry byl speciál určený pro překonávání rekordů. Za jeden den ujel na závodním okruhu 1 000 km. Zdroj: Piaggio
Vespa 150 TAP je vojenská podoba skútru, která se na začátku 50. let vyráběla ve Francii. Zdroj: Piaggio
Vrtulník Vespa 180 Alpha vznikl pro potřeby filmu. Zdroj: Piaggio
Vespa 125 Super byla dražší, měla dvouválec a výkon přes šest koní. Zdroj: Piaggio
Vespa 946 je moderním pojetím klasického skútru. Měla ale extra vysokou cenu, vyšla na téměř čtvrt milionu korun. Zdroj: Piaggio
Vespa 400 byl malý automobil. Vyráběl se jen čtyři roky a nebyl příliš úspěšný. Zdroj: Piaggio
Vespa Monthléry byl speciál určený pro překonávání rekordů. Za jeden den ujel na závodním okruhu 1 000 km. Zdroj: Piaggio
Vespa 150 TAP je vojenská podoba skútru, která se na začátku 50. let vyráběla ve Francii. Zdroj: Piaggio
Dnes už Vespa rozhodně není levnou značkou. Koncern Piaggio, pod jehož křídla dodnes spadá, nyní logicky těží z její popularity, a tak její stroje spadají spíš do luxusní kategorie. Přesto patří pořád k velmi oblíbeným jednostopým „přibližovadlům“. Aktuálně se prodává v 83 zemích světa včetně Česka a k 75. narozeninám se jí podařilo vyrobit skútr s pořadovým číslem 19 milionů. V úvodu článku se můžete podívat na video, které vzniklo před pěti lety k 70. narozeninám Vespy.