I když prvňáček příklady vypočítal správně, spletl si zadání. Učitelka základní školy ho proto nekompromisně ohodnotila známkou „pět“ a test mu celý opravila červenou barvou. Na necitlivé hodnocení upozornil psycholog a učitel Robert Čapek. Za takový přístup by podle něj učitelka zasloužila hodinovou výpověď. Podobně se k přístupu pedagožky staví i další odborníci i rodiče.
„Bohužel tu máme další díl seriálu o hloupých učitelích a špatných známkách na prvním stupni, dokonce v první třídě,“ začíná příspěvek pedagoga Roberta Čapka, který na sociální síti vystupuje pod jménem Líný učitel. Ke zprávě pak přidal fotografie opraveného testu, kde převládá červená barva.
„Představte si, že učitel na lyžařském výcviku zavolá na žáka na kopci: ‚Sjeď to na lyžích.‘ Žák to ale přeslechne a omylem sjede kopec na sáňkách. Učitel mu ovšem naprosto nesmyslně dá pětku. Nesplnil úkol. Ale žák přece dělal něco úplně jiného, než za co je hodnocen. Jak ho může učitel trestat špatnou známkou? A jak může učitel vůbec dávat pětky na prvním stupni?“ ptá se v příspěvku a poukazuje na zbytečně přísně hodnocený test.
PĚTKA PRO PRVŇÁČKA Bohužel tu máme další díl seriálu o hloupých učitelích a špatných známkách na prvním stupni, dokonce...
Posted by Líný učitel on Friday, December 3, 2021
Někteří odborníci však upozorňují, že není znám kontext celého případu, jelikož nebylo zveřejněno, o kterou školu šlo. „Neznám interpretaci školy nebo ředitele, nechci proto hodnotit. Mohu ale říct, že zvlášť u mladších žáků je důležitá motivace, i když jsou tam drobné chybky. Mají mít ze školy radost,“ uvedl pro CNN Prima NEWS předseda Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc.
Na demotivaci upozorňuje i Čapek. „Co za totálního pitomce, bez kouska citu, může napálit prvňáčkovi pětku? Povšimněte si, jak tahle ‚učitelka‘ není líná zlomyslně a naprosto zbytečně přepsat každou jednu číslici, aby byl daný úkol maximálně červeně přeškrtaný. Malichernost a lidskou malost podtrhává i to, že zpracovaný úkol a ten učitelkou požadovaný jsou prakticky totožné. Jaký je rozdíl mezi 7 − 1 nebo 7 − 3?“ nebere si servítky Čapek.
Pětka jako pozitivní motivace
Podobně toto hodnocení vnímají i další rodiče a učitelé. „Měla jsem vždy děti od 3. až 5. třídy. První dva roky jsem pětku nedala žádnou. U některých dětí jsem byla opravdu ráda, že práci vůbec dokončily, i když s chybami, pětku si rozhodně za mě nezasloužily,“ popsala pro CNN Prima NEWS učitelka na základní škole Tereza Komárková. Přiznává však, že někdy je „pětka“ potřeba, aby sloužila jako impulz k tomu, začít něco dělat. Dotyčnému však zároveň se známkou dává i okamžitou zpětnou ústní vazbu a možnost špatnou známku si opravit. „I já potřebuji zjistit, kde je problém,“ uvedla.
Zvlášť u prvňáčků pak můžou rozhodovat detaily. „Zásadně neopravuji červeně. Brrr. Mám 5. třídu a v matematice jim například dělám počet teček jako počet chyb. Některým, kteří potřebují více pomoci, i u konkrétního špatného výsledku. Za jinak opsaný příklad nikdy nepíšu chybu, jen upozorním na případnou nepozornost. Jakou mají děti radost, když chybu najdou samy,“ popsala na Facebooku Lucie Č., která dodává, že z chování výše zmíněné učitelky je jí úzko.
Averze k učení na celý život
Stejně tak se červené barvy snaží vyvarovat i Komárková. „Jako malá jsem z červené barvy měla komplexy, takže to dětem nedělám. Mají to hezky barevné, tedy ty krásné známky. Oranžová, tyrkysová, růžová, zelená, fialová… jen ne červená,“ dodala.
V šoku jsou i rodiče. Někteří z nich popisují, že mají podobné zkušenosti. „Skoro bych řekla, že je to práce učitelky z naší spádové školy na Praze 10. Tam se rozdávají ‚basy‘ už v první třídě jak na běžícím páse, někdy i více v jeden den. Podle mě tam ta učitelka už dávno nemá co dělat, prý jsou ty pětky pro děti motivační. Ehm, maximálně tak motivační k bolesti břicha ráno před školou a k totální averzi k učení po celý život... je to k pláči,“ přidala se Vendula A.
Pedagožka, kterou veřejně nejmenuje, je podle Čapka naprosto nekompetentní, což prý dokazuje i druhá fotografie s dalším úkolem. „Necitlivě přeškrtá práci žákyně, navíc s poznámkou pro rodiče, že je žákyně ‚pomalá‘. No a co, proboha. Vzdělávání není závod na čas. A ta trojka? Jen potvrzení, že tohle je učitelská práce na výpověď. Na hodinu,“ dodal s tím, že takto funguje české školství.
Nejde navíc o první takový případ. Letos v říjnu rodiče pobouřil příspěvek maminky, která zveřejnila test z češtiny svého dítěte. To v něm zvládlo bezchybně i krasopisně napsat několik vět, na jejich konci však chyběla tečka. Za tuto „drobnost“ byl školák od učitelky ohodnocen „pětkou“, dokonce dvakrát podtrženou.