Nejen rodiče školáků pobouřil nedávný příspěvek maminky, která zveřejnila test z češtiny jejího dítěte. To v něm zvládlo bezchybně i krasopisně napsat několik vět, na jejich konci však chyběla tečka. Za tuto „drobnost“ byl školák od učitelky ohodnocen „pětkou“, a to dvakrát podtrženou. Předseda Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc upozorňuje, že zvláště na prvním stupni je potřeba děti spíše motivovat.
„Opravdově a upřímně se stydím za každého učitele, který takto hodnotí, stydím se i za ředitele, který toto dovolí ve své škole, a stydím se i za každého učitele, který o podobném zvěrstvu ví a nezasáhne. Opravdu jsme v našem školství už na úplném dně?“ zveřejnil vyfocený test na Facebooku pedagog a autor publikací o moderní výuce Robert Čapek.
Právě jemu příspěvek zaslala maminka, která si přeje zůstat v anonymitě. „Bylo by to hloupé i na druhém stupni, ale na prvním je to neomluvitelné. Druhá třída, proboha! Copak podobné ‚učitelky‘ jsou úplně zbaveny soudnosti, empatie a citu? Co by si pomyslely, kdyby podobné hodnocení přineslo jejich dítě nebo vnouče?“ reagoval dále Čapek.
A podobně rozhořčeni jsou i rodiče. „Chce se mi brečet. Přitom je tak jednoduché zavolat si dítě k sobě a jen tak lehce se zeptat: ‚Koukni, nechybí ti tam něco?‘ Většinou na to přijdou hned sami a špatná známka není potřeba. ‚Jen to pro dnešek bude jednička bez hvězdičky, ale příště už sám napoprvé, viď?‘ A dá to. Kdyby ne, svět se nezboří a napotřetí to snad už vyjde,“ reagovala Iva B.
I odborníkům se přístup nelíbí, podotýkají ovšem, že neznají celý kontext. „Neznám interpretaci školy nebo ředitele, nechci proto hodnotit. Mohu ale říct, že zvlášť u mladších žáků je důležitá motivace, i když jsou tam drobné chybky. Mají mít ze školy radost,“ uvedl pro CNN Prima NEWS předseda Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc.
Opravdově a upřímně se stydím za každého učitele, který takto hodnotí, stydím se i za ředitele, který toto dovolí ve své...
Posted by Líný učitel on Wednesday, October 6, 2021
Čapek si ovšem stojí za svým. „Nicneříkající výstřižek bez souvislostí stále říká jednu věc – učitelka, která za tohle dává žákovi kuli, je totálně mimo a měla by jít ze školy pryč,“ dodal. Podotkl také, že nejde o podvrh a podobných příspěvků mu chodí více.
Jsou známky vůbec směrodatné?
Otázka slovního hodnocení, k němuž přistupují spíše alternativní školy, rezonuje ve společnosti čím dál tím více, což potvrzuje i předseda asociace Zajíc. „Nejsem však zastáncem komplexního slovního hodnocení. Jsem přesvědčen, že ideální je kombinace právě slovního ohodnocení a známky,“ zdůraznil. Známka představuje určitý symbol a shrnutí, slovní hodnocení pak vysvětluje, jak dítě pracuje a jak se mu daří, a obsahuje i motivační složku.
A metodiku hodnocení žáků by změnili i politici. Většina z nich napříč politickým spektrem se však shoduje, že vše má svoje minusy i plusy. „Jsme pro to, aby si formu hodnocení zvolily školy samy, respektive jejich zřizovatel,“ navrhuje například hnutí ANO. Piráti a Starostové slovní hodnocení zase vnímají jako více konkrétní.