Cesty do práce, na nákup, pro děti do školy nebo na kroužek. Dnešní tempo života nás nutí často sednout do auta i kvůli několika kilometrům. Podle průzkumu téměř třetina českých řidičů používá svá auta na krátké trasy do deseti kilometrů. Špatné je, že většina z nich netuší, že tím ubližují spalovacímu motoru a výrazně zvyšují spotřebu paliva. Dá se tomu nějak předejít?
A proč jsou vlastně krátké jízdy škodlivé? Je to jednoduché. Pokud nastartujete a ujedete pouze pár kilometrů, motor se nestihne dostatečně ohřát. A to vede k řadě problémů, které nejsou na první pohled vidět, ale o to víc škodí. Dochází k neefektivnímu spalování, při kterém se tvoří takzvané karbonové usazeniny. Ty se usazují na důležitých součástech motoru – jako jsou vstřikovače nebo ventily – a z dlouhodobého hlediska snižují jeho výkon, zvyšují spotřebu a zkracují životnost.
K TÉMATU: Jak dopadne útok proti Íránu na české peněženky? Zdražit může benzin, zboží i úvěry
„Usazeniny mohou vést až k mechanickému poškození motoru,“ varuje Ing. Vojtěch Klír, Ph.D. z ČVUT, a dodává, že právě krátké trasy jsou typickým příkladem, kdy může docházet i k tzv. ředění motorového oleje nespáleným palivem. Výsledkem je nutnost častější výměny oleje, vyšší emise a rychlejší opotřebení pohyblivých částí motoru.
Negativní dopady na stav vozidla
Karbonové úsady škodí motoru: Nespálené zbytky paliva vytvářejí úsady, které mohou následně snižovat výkon motoru, vést k nestandardním režimům spalování a v krajním případě pak k mechanickému poškození motoru.
Neodpařené palivo ředí motorový olej: Doprava paliva do válce spalovacího motoru je pro jeho činnost klíčová. Pokud je palivo nesprávně distribuováno, typickým příkladem je vznik kapek, může dojít k efektu tzv. ředění motorového oleje. Za těchto podmínek následně ztrácí olej své mazací schopnosti.
Častější výměna oleje: Krátkými jízdami může být motorový olej navíc kontaminován nejenom neodpařeným palivem, ale i vodním kondenzátem, což způsobuje jeho rychlejší stárnutí a nutnost častější výměny. Lze nalézt informaci, že k zahřátí motoru na optimální provozní teplotu dochází přibližně po 12 minutách jízdy. Technicky lépe řečeno tedy pokud se teplota motorového oleje dostane nad teplotu rosného bodu (cca 60 °C).
Vyšší emise a znečištění: Studený motor má vyšší spotřebu a produkuje více emisí, což znečišťuje životní prostředí a zanáší výfukový systém.
Zvýšené opotřebení pohyblivých částí: Studený motorový olej je hustší a při krátkých jízdách nevytváří ochranný film, což zvyšuje tření pístů a ložisek a zkracuje životnost motoru.
Zanášení a poškození filtrů: Filtr pevných částic (DPF) u vznětových motorů vyžaduje regeneraci v kratších intervalech – rychleji se zanáší. Nízké provozní teploty mohou snižovat účinnost a životnost katalyzátorů u zážehových motorů.
Jak tomu předcházet?
Mnoho řidičů si přitom rizika vůbec neuvědomuje. Průzkumy ukazují, že čtvrtina z nich dokonce nevěří, že by krátké jízdy autu škodily. To je samozřejmě cesta k záhubě. Co má tedy řidič dělat? Samozřejmě nejlepší by bylo krátké cesty co nejvíce omezit, jenže to ne vždy jde. Existují ale postupy, jak svému vozu aspoň trošku ulevit. Například používat kvalitní palivo s čisticími aditivy.
Třeba Shell V-Power obsahuje složky, které pomáhají odstraňovat usazeniny a zároveň brání jejich vzniku. „Takové palivo čistí klíčové části motoru a přispívá k nižší spotřebě i delší životnosti vozu,“ vysvětluje Markéta Jakoubková, expertka na kvalitu paliv ze společnosti Shell Czech Republic.
Kromě volby správného paliva pomůže i promyšlenější plánování tras – spojit více zastávek do jedné jízdy, občas vyrazit mimo město, nechat motor ohřát přirozenou jízdou a ne na místě při volnoběhu. Není třeba měnit celý životní styl, stačí pár drobných úprav a vůz vám to vrátí nižší spotřebou i menším opotřebením.
Platí tedy, že nejlepší prevencí je spojení správných jízdních návyků s kvalitním aditivovaným palivem s čisticími účinky. I běžné městské auto tak může zůstat v dobré kondici.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Hádka o emisní povolenky. Začátek konce EU, chcete Sovětský svaz, vpálil Turek Gregorové