Chorvatsko i Itálie patří mezi ty státy, které tvrdí, že za většinu dopravních nehod mohou mladí nezkušení řidiči. I proto pro ně zavedly jiná speciální pravidla, jako je omezení výkonu motoru nebo třeba nižší rychlostní limity. Týká se to i řidičů přijíždějících ze zahraničí?
Podobně jako v Česku, tak i v Chorvatsku a Itálii platí pro mladé řidiče určitá omezení. U nás funguje takzvaný řidičák na zkoušku, chcete-li zkušební doba pro začínající řidiče. Toto období trvá zpravidla dva roky od získání oprávnění a má být jakousi motivací k opatrnější jízdě, alespoň tak to prezentuje BESIP.
K TÉMATU: Komplikace cestou autem do Itálie: Čekejte spoušť, tvrdí expert. Jak se vyhnout kolonám?
U nás se však omezení týká pouze bodového systému, respektive pokud se začínající řidič dopustí šestibodového přestupku nebo trestného činu, má povinnost do tří měsíců od obdržení výzvy absolvovat preventivní program. Jakmile by mu pak byl udělen zákaz řízení, musí preventivním kurzem projít, aby o něj mohl po skončení trestu znovu zažádat.
To v Chorvatsku musí pro změnu řidiči mladší 24 let dodržovat nižší rychlostní limity. Mimo obec nesmí jet 90 km/h, ale pouze 80 km/h, po rychlostních silnicích 100 km/h, nikoliv 110 km/h, a po dálnicích pak místo 130 km/h jen 120 kilometrů v hodině.
V Itálii zase musí začínající řidiči bez ohledu na věk dodržovat rychlostní limit 100 km/h namísto 130 km/h na dálnicích a 90 km/h místo 110 km/h na rychlostních silnicích, a to po dobu prvních tří let od získání řidičského průkazu. Informoval o tom přední rakouský autoklub ÖAMTC.
Ze začátku jen slabá auta
Chorvatsko pak zvažuje znovu zavést i omezení výkonu motoru pro začínající řidiče. Změna zákona, podle které mladý řidič nesměl řídit osobní vozidlo, jehož výkon motoru přesáhl 80 kW, byla zrušena v roce 2015. V Itálii ale i nadále platí. Výkon vozidla nesmí v prvním roce po vydání řidičského průkazu překročit 55 kilowattů na tunu. Pro řidiče mladší 21 let tu platí nulová tolerance alkoholu v krvi. Píše se na webu Bussgeldkatalog.org.
„Všechna tato nařízení pro Chorvatsko a Itálii se obvykle vztahují pouze na chorvatské, respektive italské občany. Aby se však předešlo problémům s úředníky, doporučujeme, aby se těmito nařízeními řídili i motoristé z ostatních zemí,“ uvedla Yvette Polasek, expertka na cestování z ÖAMTC.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Pozor na kontroly tepelných čerpadel. Majitelé to často netuší, hrozí jim statisícové pokuty