Bez náhradních žárovek a s prošlou lékárničkou. Povinná výbava osobních aut se od října mění. V případě některých vozidel je nutné mít už jen tři věci.
Nová vyhláška Ministerstva dopravy po letech čekání zmírní nároky na povinnou výbavu. Začne platit od letošního října a z věcí, které se zatím ještě musejí vozit povinně, vypustí například náhradní žárovky i pojistky. „Vozit povinně v autě žárovky nebo pojistky už je v současnosti zbytečné, u nových aut řidiči stejně nechávají výměnu světel na servisu,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Zároveň třeba i majitelé novějších aut s dofukovacím mechanismem či se sjednanou nepřetržitou asistencí mohou z povinné výbavy odstranit i rezervu, hever nebo klíč.
Lékárnička bez roušky i náplastí, a klidně prošlá
Lékárnička v povinné výbavě samozřejmě zůstává, nicméně její obsah se také trochu mění. Nebudete v ní nově muset vozit například roušku, polštářkovou náplast ani šátek. Zároveň prošlá lékárnička nebude důvodem k pokutě či „závadou“ v rámci vydání protokolu o technické prohlídce. Ovšem lékárnička musí zůstat neotevřená, v původním obalu. V případě již použité/otevřené lékárničky pak tato úleva neplatí a je třeba po konci data spotřeby pořídit novou.
Přehledně: Jak tedy vypadá povinná výbava osobního auta (od 1. října 2018)
Výstražný trojúhelník
Reflexní vesta
Autolékárnička
- pokud nebude otevřená, nemusíte ji měnit po expiraci
- nově nemusí nutně obsahovat plastovou roušku, trojcípý šátek a náplasti s polštářkem
+ Rezerva a příslušenství
- pokud auto nemá pneumatiky, které umožňují dojet, a zároveň indikují defekt
- pokud vůz nemá místo rezervy prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky
- pokud nemá řidič sjednanou nepřetržitou asistenční službu zajišťující výměnu nebo opravu poškozené pneumatiky na celém území České republiky
Povinné tedy zůstává především to, čím lze zajistit první pomoc a bezpečnost provozu v případě dopravní nehody či větších technických problémů vozu.
Rezerva (někdy) nepovinná, přesto stále vhodná
Někteří odborníci zároveň ale před ježděním bez náhradní pneumatiky a příslušenství k její výměně varují, i v případě vozu s dofukovacím mechanismem. „Ne všechny tyhle systémy fungují tak, jak by měly, a například při proražení pneumatik vám dost možná nepomohou,“ říká například mluvčí ÚAMK Igor Sirota. Rezervu je tak stále lepší vozit s sebou, navíc i tažné lano či startovací kabely. Zároveň i podle řady samotných řidičů stojí za zvážení také hasicí přístroj, který je podle vyhlášky povinný až pro auta, do nichž se vejde osm pasažérů a víc.