PARTIE TEREZIE TOMÁNKOVÉ, Martin Kupka, Patrik Nacher - 17.3. v 11:00
V nedělní Partii přišla řeč na elektromobily – ministr dopravy Martin Kupka prohlásil, že by Evropská unie měla nechat na trhu, zda se opravdu prosadí. Vadí mu přílišné regulace. S tím souhlasil i Patrik Nacher z ANO, podle kterého páchá Brusel ekonomickou sebevraždu.
Bude se v Evropě nadále jezdit auty se spalovacími motory, anebo jejich roli převezmou elektromobily? To bylo jedno z témat nedělní Partie. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) kvitoval, že EU nakonec upustila od nejtvrdší regulace aut se spalovacími motory.
Hosté Partie Martin Kupka (ODS) a Patrik Nacher (ANO) Zdroj: CNN Prima NEWS
Martin Kupka (ODS) a Patrik Nacher (ANO) v Partii Zdroj: CNN Prima NEWS
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a poslanec Patrik Nacher (za ANO) Zdroj: CNN Prima NEWS
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a poslanec Patrik Nacher (za ANO) Zdroj: CNN Prima NEWS
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a poslanec Patrik Nacher (za ANO) Zdroj: CNN Prima NEWS
Poslanec Patrik Nacher (za ANO) Zdroj: CNN Prima NEWS
Poslanec Patrik Nacher (za ANO) Zdroj: CNN Prima NEWS
Poslanec Patrik Nacher (za ANO) Zdroj: CNN Prima NEWS
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) Zdroj: CNN Prima NEWS
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) Zdroj: CNN Prima NEWS
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) Zdroj: CNN Prima NEWS
„Součástí vlivu českého předsednictví bylo, že v roce 2026 musí Evropská komise vyhodnotit, jestli je konec spalovacích motorů realistický. Budeme argumentovat tím, že zákaz spalovacích motorů není potřeba. Jsou za tím kroky české vlády i Alexandra Vondry. Po mnoha letech našeho členství v EU ukázalo, že pokud chcete měnit něco, s čím nesouhlasíte, musíte aktivně tvořit aliance a přesvědčit ostatní státy, že to má být jinak. Aktuálně přijatá podoba normy Euro 7 je výrazně příčetnější,“ uvedl Kupka.
Podle něj by Brusel neměl tolik do technologií zasahovat. Ať si prý trh sám rozhodne, jaký motor nakonec zvítězí.
„Spoléhám na to, že daleko větší roli bude hrát technologický vývoj. Platí, že elektrický motor je efektivnější. Je třeba dát volný prostor k tomu, jestli se prosadí. Některé automobilky se rozhodly o konci výroby samy. A chtěl bych, aby to bylo na nich. Aby rozhodovala o průmyslu konkurence. Zdravý rozum má vyhrát. Evropská regulace nezmění fyzikální zákony,“ řekl ministr dopravy.
Svatý ekologický boj
Také poslanec Patrik Nacher (ANO) věří, že si Evropský parlament – v brzy obměněném složení – najde cestu zpátky ke zdravému rozumu.
„Já doufám, že se vrátí zdravý selský rozum, při kterém se postaví na jednu stranu ekologické směrování, ale zároveň nebudeme páchat ekonomickou sebevraždu. Která samozřejmě v důsledku vyvolá protiekologické věci, protože když zakážete lidem úplně všechno, najednou zjistíte, že ceny energií logicky půjdou nahoru. Najednou zpochybníte uhlí a plyn, který se z Ruska nesmí dovážet, cestuje po celé planetě jako zkapalněný,“ vypočítával Nacher podle něj absurdní kroky EU.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Elektroauta matou mozek. Proč v nich lidem bývá špatně častěji než v běžných vozech?
„Evropa se snaží zachraňovat celý svět, přitom se podílí na znečištění ze sedmi procent a Čína sama má 32 procent. Sám jezdím elektrickým autem. Není to samospásné. Ona se měří klimatická stopa provozu. Ale bude se měřit i klimatická stopa výroby. V Evropě jsme svatí bojovníci, kteří chtějí zachránit svět. Pak se vrátíme, protože jsme to přepálili,“ prohlásil poslanec ANO.