Vzhledem k enormnímu plýtvání jídlem se některé restaurace rozhodly nabídnout svůj sortiment před zavírací dobou se slevou. Evropané totiž v průměru vyhodí 96 kilogramů potravin za rok, uvádí průzkum Organizace pro výživu a zemědělství. Zvýhodněná nabídka navíc může Čechům pomoci ušetřit stovky korun měsíčně.
Kvůli zdražování energií a potravin musela studentka Kristýna Domečková začít hledat cestu, jak ušetřit. Díky kamarádce se dozvěděla o speciálních akcích na potraviny, které nabízejí některé prodejny před zavírací dobou. „Zhruba třikrát týdně si kupuji večeři v restauracích, které nabízejí zlevněné jídlo. Seženu zde výživnou večeři, a navíc s padesátiprocentní slevou,“ vysvětluje. Kromě toho, že díky výhodnější nabídce nemusí ztrácet čas vařením, oceňuje, že svým nákupem restauracím pomáhá v boji proti plýtvání.
Češi při nákupech doplácejí na malý trh. Expert popsal poslední možnost, jak porazit drahotu
Od oborníků a ekonomů zaznívá, že se spotřebitelé nechávají holit jako ovečky. Naráží tím na to, že ceny potravin jsou na tuzemském trhu vyšší než v zahraničí a Češi jezdí raději nakupovat do okolních států. Podle agrárního analytika Petra Havla ale nemají zdejší občané moc na výběr, protože je limituje malý trh. Obchodníci totiž nemají konkurenci u silných regionálních prodejců, jako je tomu například v Německu. Češi proto s drahotou mohou bojovat například tím, že budou omezovat svou spotřebu. Od roku 1993 do roku 2019 se totiž spotřeba potravin zvýšila o více než 65 kilogramů na osobu za rok.
Mezi podniky, které usilují o snížení objemu vyhozeného jídla, patří například Dhaba Beas, Starbucks, Paul, Ovocný Světozor nebo Sushi Time. Zákazníci mohou zároveň využít aplikaci Nesnězeno, jejímž prostřednictvím podniky prodávají zlevněné potraviny z daného dne nebo jídlo, kterému se blíží datum expirace.
Studentka Terezie Čapková do jednoho z podniků nabízejícího zlevněné jídlo zavítala poprvé před několika měsíci. Svou zkušenost hodnotí velmi pozitivně. „Objednávala jsem si z kavárny Starbucks, sortiment byl v pořádku a za mnohem lepší cenu,“ konstatuje.
Personál ví, co ještě může prodat
Kvůli narůstajícím cenám potravin platforma Nesnězeno v posledních měsících získává velký ohlas. „Nárůst nových stažení vzrostl zhruba o 150 procent oproti předchozím měsícům. Zákazník tak může ušetřit stovky až tisíce korun za měsíc,“ konstatuje zakladatel aplikace Jakub Henni.
Lidé by se podle zakladatelky farmářských trhů Hany Michopulu neměli bát rizika, že by večer jídlo už nebylo čerstvé. „Personál restaurací je několikrát denně vystaven kontrole kvality potravin a rozhodování, co je ještě dobré, a co už ne. Takže se nebojím, že by neuměli rozlišit, jaké jídlo mohou před zavíračkou ještě prodat,“ vysvětluje.
Výzkum Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy uvádí, že Česko vyprodukuje zhruba 605 500 tun potravinového odpadu za rok. Z toho tvoří 59 procent potraviny, které mohly být při vhodném zacházení využity, nikoli vyhozeny. „Restaurace mají velký podíl na plýtvání zdroji. Některé z nich se proto rozhodují, kdy je jídlo opravdu nutně potřeba vyhazovat, a kdy ne. Zároveň se snaží změnit svůj způsob myšlení nad vyhazováním potravin a jejich plýtvání tak trvale snížit,“ dodává Michopulu.
Text je součástí mediálního projektu Generace 20 studentek a studentů Vyšší odborné školy publicistiky ve spolupráci se CNN Prima NEWS.