Češi nereklamují potraviny, řetězce na tom vydělávají miliardy. Experti poradili, jak na to

Obchodníci vydělávají na tom, že zákazníci nereklamují zboží.

Lidé by měli reklamovat i zkaženou zeleninu a ovoce

Zkažené ovoce a zelenina nebo špatně označené etikety na výrobcích – to známe ze supermarketů asi všichni. Reklamaci zboží nebo vrácení peněz ale Češi moc neřeší, protože u potravin se často jedná o zanedbatelné částky. Odborníci přesto spotřebitelům radí obchodníky na závady upozorňovat.

Potraviny reklamuje v Česku asi 40 procent zákazníků. Pro dalších 60 procent je částka za zkažený jogurt zanedbatelná a jen ho vyhodí do koše. Halíře ale dělají talíře. Pro řetězce to už tak malé částky nejsou.

ČTĚTE TAKÉ: Vláda důchodovou reformou ožebračí lidi, míní Maláčová. Nerudová si přála politický konsensus

„Za potraviny se v České republice utratí zhruba 500 miliard korun, zhruba do 5 procent tohoto zboží je závadné. Vydělávají zhruba 15 miliard korun na tom, že ho lidé nereklamují,“ uvedl ekonom Lukáš Kovanda pro CNN Prima NEWS.

Dalším nejčastějším důvodem reklamace je, že nesedí cena. Často se stává, že doma zjistíte, že je jiná, než jste viděli v letáku nebo u cenovky v regálu. Jde o klamání zákazníka, ať už záměrné, nebo neúmyslné. V takovém případě máte také nárok na doplacení cenového rozdílu.

A jak správně reklamovat? „Pokud zákazník není s kvalitou zboží spokojený, měl by ho co nejdříve, ale zároveň nejpozději do konce data spotřeby, společně s účtenkou donést na prodejnu. Tam mu vrátíme peníze v plné výši,“ uvedl mluvčí řetězce Penny Tomáš Kubík.

„Reklamace se vyřizují vždy osobně v prodejně, kde se stačí obrátit na vedoucího, případně jeho zástupce,“ dodala mluvčí supermarketů Lidl Eliška Froschová Stehlíková. Pokud obchodník odmítá reklamaci vyhovět, trvejte na písemném odůvodnění jejího zamítnutí. Případně se můžete obrátit i na Českou obchodní inspekci.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Zdraží letenky, zvýší se i ceny zájezdů. Musíme splnit ekologické nařízení EU, říká dopravce

Tagy:
jídlo ekonomika Lukáš Kovanda reklamace Česká obchodní inspekce Česko maloobchodní prodej Tomáš Kubík produkty a služby ekonomika, obchod a finance spotřební zboží nápoje a potraviny