Obchody podporují QR platby
Supermarketům vadí poplatky, které musí odvádět za platby kartami. Hledají proto nové způsoby úhrad. Jedním z nich je platba prostřednictvím QR kódu. Obchody chtějí, aby se do tří let masivně rozšířila. Hotovost je podle Svazu obchodu a cestovního ruchu po covidové pandemii výrazně na ústupu, bezhotovostně platí zákazníci 80 procent nákupů.
„Zájem o bezhotovostní platby narostl během covidu a stále roste,“ potvrdil CNN Prima NEWS mluvčí obchodního řetězce Penny Tomáš Kubík. Řetězce musí odvádět procenta za zprostředkování transakce. „Dokud nebude dohoda na zastropování poplatků na kartách celoevropská, tak logicky musíme hledat jiné varianty – ať už to jsou QR kódy nebo okamžité platby z účtu na účet,“ uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
ČTĚTE TAKÉ: Podezřelá transakce na platební kartě — co dál? Prvním krokem je blokace karty
Některé řetězce už nové platební metody nabízejí. Ve věrnostní aplikaci má zákazník nahrané údaje o své kreditní kartě, načte QR kód a nákup je zaplacený. „Díky pokročilým bezpečnostním prvkům, jako jsou PIN, Touch ID nebo Face ID, nemůže dojít k náhodné úhradě,“ vysvětlila mluvčí Lidlu Eliška Froschová. Lidé se tak nových platebních metod nemusí bát.
Na platby kartou si už podle Rady seniorů zvykla i většina důchodců. Nicméně ty pomocí mobilu nebo snad dokonce hodinek jsou jim stále vzdálené. A největším trnem v oku jsou jim věrnostní mobilní aplikace. „Je to jenom pro ty, kteří mají moderní telefon,“ nechala se slyšet jedna ze zákaznic. „Senioři to skutečně ve velké části vnímají jako násilnou digitalizaci. Chtějí, aby jim společnost dala stejné možnosti, i když chtějí zůstat offline,“ uvedla předsedkyně Rady seniorů Lenka Desatová.
Chytrý telefon má už 54 procent seniorů. Některé supermarkety se jim snaží vyjít vstříc tím, že jim do aplikace WhatsApp posílají slevové letáky v digitální formě. Řetězce tak zároveň chtějí ulevit životnímu prostředí.
Doposud sloužily hlavně na faktury
O Česku se už dlouhodobě mluví jako o zemi platebních terminálů. Platba QR kódy v obchodech a supermarketech proto nastupuje do hry s větším zpožděním, především ve srovnání s asijskými zeměmi. Podle šéfa společnosti EasyChange Matěje Nováka navíc se platební možnosti liší region od regionu.
„Pokud žijete ve městě, určitě budete preferovat bezhotovostní platby – ať už mobilem či kartou. QR kódem se obecně zatím moc platit v obchodech nedá, maximálně tak v restauracích. Hojně se využívá na fakturách, a zde jeho obliba přímo raketově roste. Bohužel lze platit ale jen na česká čísla účtů. Pokud chcete platit do zahraničí, QR kód vám nepomůže, protože tyto platby nejsou standardizované,“ řekl redakci CNN Prima NEWS.
Na druhou stranu věří, že na poli platebních metod na tom nejsou Češi tak marně. „Můžeme zde platit na různé třetinky či odložené splátky. Tuzemská finančně-technologická scéna je poměrně bohatá a nabízí opravdu velký výběr platebních možností. V testování nových metod placení jsme určitě na vrcholu. Co se ovšem týče poměru bezhotovostní platby versus hotovostní, zde jsme v průměru,“ poznamenal Novák z EasyChange.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Nákupy potravin před expirací? Motivace zákazníků je prostá, experti radí pravidlo „tří O“