Konec kazítek, zavádí se právo na opravu po záruční době. Kontrola bude složitá, varuje expert

Zakladatel neziskové organizace Opravme Česko Jan Charvát

Změny v právech zákazníků

Evropský parlament odhlasoval právo zákazníka na opravu. Vyjasňuje tak povinnosti výrobců opravovat zboží i po uplynutí záruční lhůty. Podle zakladatele organizace Opravme Česko Jana Charváta by tak mohla skončit takzvaná „kazítka“.

Po skončení záruční lhůty, která je dva roky, už zákazník nemá právo na opravu. To se nyní ale změní a výrobci budou povinni produkt opravit i po jejím uplynutí. „Budou muset také dodávat náhradní díly až po dobu deseti let, což z naší praxe není obvyklé,“ vysvětloval Charvát.

ČTĚTE TAKÉ: Revoluce v nakupování, hlásala známá firma. Místo zázračné technologie využívala tisícovku Indů

Výrobky by měly být stoprocentně rozložitelné a složitelné. Navíc by se podle Charváta měla zrušit i takzvaná kazítka. „Nepředstavujme si, že je tam součástka, která za dva roky vybouchne. Je to výrobek od výrobku. Spíš je to tím, že lidé chtějí kupovat levné věci, proto je to vyráběno z nekvalitních materiálů,“ uvedl expert.

Kazítka vysvětluje jako soubor výrobních postupů a použitých materiálů. „Když si koupíte mixér za tři tisíce, tak je celý z kovu a kvalitní. Lidé si chtějí koupit spíš mixér za 300 korun, kde jsou ale všechny materiály z plastu a za kratší dobu se opotřebují,“ popsal.

Česko bude moci novou směrnici aplikovat v řádech měsíců. „Bude postupně nabývat účinnosti, musí se transformovat do našich zákonů,“ řekl Charvát. Dodal ovšem, že je otázka, zda se to v ČR opět „nějak neobejde“. „Většina kvalitních výrobců na tento zákon nečeká. Jsou informovaní, že se chystá a sami už ho aplikují. Horší je to s dovozem z Číny, kde bude kontrola složitá. Na hranicích si ji nedovedu představit,“ nechal se slyšet.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Kvalita práce automechaniků klesá. Zhoršily se hlavně autorizované servisy

Tagy: