Zákazník vezme zboží z regálu, rovnou ho vloží do tašky bez nutnosti skenování a pak jen zaplatí při odchodu z prodejny. Amazon v USA provozuje téměř tři desítky obchodů s revoluční technologií nazvanou Just Walk Out, v překladu Prostě odejdete, která rozpozná, co si zákazník vzal. Jenže revoluční technologie není tak zázračná, jak americká firma tvrdí. Místo umělé inteligence, o kterou se fungování prodejen mělo opírat, vše zařizovala tisícová armáda Indů.
Technologický gigant zahájil provoz donáškové služby Amazon Fresh v roce 2007. O deset let později představil první provozovnu s revoluční novinkou. Technologie Just Walk Out se jevila jako obrovská změna ve způsobu, jakým nakupujeme potraviny.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Putin navrhuje výrobu vlastní herní konzole. Vznikne ruská náhrada PlayStationu?
V obchodech nejsou žádné pokladny. Zákazníci jen přijdou, naskenují QR kód, kterým se identifikují, a mohou nakupovat. Zboží stačí vzít z regálu, vložit ho do tašky a pak z prodejny „prostě odejít“. Firma díky kamerám a senzorům dokáže monitorovat, jaké zboží si zákazník vzal, a pak mu jen vystaví a pošle účet.
Revoluční technologie vzbuzovala dojem, že je vše automatizované. Amazon na svém webu uváděl, že jde o kombinaci rozpoznávání objektů, pokročilých senzorů, modelů strojového učení a generativní umělé inteligence.
Jak ale zjistil americký technologický magazín The Information, všechno bylo úplně jinak. Fungování prodejen záviselo na tisícovce lidí v Indii, kteří sledovali videa, aby správně označili zboží, jež si zákazník vybral. Amazon tak pokladní pouze přesunul mimo provozovnu.
Společnost tyto informace popírá a tvrdí, že pracovníci v Indii pouze označují videa, která firma využívá k trénování algoritmů umělé inteligence na rozpoznávání objektů.
Mluvčí Amazonu Sarmishta Rameshová řekla Daily Mail, že označování videí je nezbytné pro neustálé zlepšování základního modelu strojového učení, který pohání technologii Just Walk Out. Podle Rameshové spolupracovníci také mohou ověřovat malé množství návštěv, u kterých technologie nedokáže s naprostou jistotou určit správnost nákupu u jednotlivce.
Magazín The Information dále informuje, že Amazon upouští od využívání technologie Just Walk Out. Viceprezident Amazonu pro celosvětové obchody s potravinami Tony Hoggett uvedl, že místo toho se prodejny v budoucnu zaměří na funkci nazvanou Dash Carts, která zákazníkům umožní, aby sami skenovali zboží.
Podle webu Daily Mail si zákazníci na revoluční službu stěžovali kvůli špatně označenému zboží nebo že účtenka přišla až po několika hodinách od návštěvy obchodu. Jiní zákazníci se naopak obávali zneužívání biometrických údajů. Zástupce Amazonu ale ujistil, že firma žádné takové údaje neshromažďuje a ani nepoužívá.
Změna strategie se dotkne 27 poboček Amazon Fresh z celkových 44 napříč celými Spojenými státy. Jednu prodejnu s technologií Just Walk Out firma spustila také v Londýně. Společnost údajně tuto technologii ve Velké Británii ponechá. To samé platí i v samoobslužných prodejnách Amazon Go.