Revoluce v silničních kontrolách. Policisté mají větší pravomoci, pozor na staré pokuty

Policejní kontrola

Neplatiči pokut přijdou o auto

Ve stínu koronaviroých opatření a řešení energetické krize došlo 1. ledna k radikální změně při silničních kontrolách. Jednoduše řečeno, nezaplacení dopravního přestupku z minulosti může znamenat, že z místa kontroly už neodjedete.

Policisté, celníci a strážníci mohou od 1. ledna 2022 na místě odebrat registrační značku vozu nebo nasadit takzvanou botičku. A to konkrétně autům řidičů s nesplaceným dluhem za dřívější dopravní přestupek.

Novela má podle ministerstva vnitra pomoci vymáhat pokuty především od cizinců. Ale samozřejmě se dotkne i českých řidičů. Policisté mohou požadovat uhrazení dosud nesplacené částky v hotovosti nebo kartou.

Jak tedy může silniční kontrola vypadat? Pokud řidič nedoplatek na místě neuhradí, policisté mu nařídí, aby odstavil vozidlo na nejbližším vhodném místě. Tam z vozu odeberou registrační značku, nebo na kolo nasadí botičku. Následně informují provozovatele automobilu.

„Nejlepší je jezdit bezpečně bez dopravních přestupků. Pokud však řidič pokutu dostane, není možné, aby ji nezaplatil. Hrozba zadržení auta je tvrdá, ale nutná a já doufám, že pro případné neplatiče bude fungovat jako nejlepší prevence,“ řekl ministr vnitra Vít Rakušan (STAN).

Vymáhání pokut je složité, lidé je neplatí

Obdobná pravomoc pro obecní strážníky se do novely dostala ve Sněmovně. Týká se neuhrazených pokut, které evidují obce za porušení dopravních předpisů na svém území. Podle bývalého ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD) zahraniční řidiči uložené pokuty na místě neplatí. Proces vymáhání je velmi složitý a motoristé páchají přestupky opakovaně.

Podle údajů resortu zůstává neuhrazeno zhruba 60 % pokut, které policie nevybere na místě. Obecní úřady pak od zahraničních provozovatelů aut vymůžou mezi 28 a 57 % přestupků.

V současnosti vede podle úřadu špatná vymahatelnost nedoplatků za dopravní přestupky k tomu, že lidé porušují pravidla silničního provozu opakovaně. Řidiči kamionů nedodržují zejména takzvané sociální předpisy – stanovenou dobu řízení, bezpečnostní přestávky a odpočinek. Ohrožují tím bezpečnost provozu. Provozovatelé pak poškozují silnice přetíženými auty a dostatečně neplatí mýtné. Řidiči překračují povolenou rychlost či jezdí pod vlivem alkoholu.

Tagy: