Již od příštího roku nebudou muset řidiči na území České republiky s sebou vozit řidičský průkaz ani osvědčení o technickém průkazu, tedy malý technický průkaz. Zavádí to novela o silničním provozu, kterou ve středu schválila Sněmovna. Novinky, jež z ní plynou, v úterý oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
„Od prvního ledna bychom rádi zrušili povinnost mít na území České republiky jak řidičský průkaz, tak malý technický průkaz,“ řekl Kupka pro CNN Prima NEWS.
ČTĚTE TAKÉ: V energetice nám ujíždí vlak. Hazardujeme, až mě to vyděsilo, říká šéf Hospodářské komory
Lide by tak u sebe mohli mít například pouze občanský průkaz, který při případné silniční kontrole bude policistům stačit, jelikož si další údaje zjistí již on-line.
PŘEHLEDNĚ: Kupka radí fígl, jak ušetřit na dálniční známce. Pozor si musí dát řidiči hybridů
Jak ušetřit na dálniční známce, která příští rok v Česku značně podraží? Ministr Martin Kupka (ODS) poradil, jak si kupon pořídit levněji. Pokud si ho člověk zakoupí do konce příštího února, bude ho mít na celý rok stále za původní cenu. Za dálnice budou muset nově platit také majitelé hybridních automobilů či vozů na biometan.
„Je to zjednodušení. V tomto případě se nejedná o finanční úspory, ale k těm míříme v dalších oblastech zjednodušování procesů,“ doplnil ministr.
Podle něho se resort snaží rušit nebo zjednodušit zbytečné agendy, které se za poslední roky nashromáždily. K tomu má přispět portál dopravy, kde motoristé mohou například požádat o nový řidičský průkaz, výpis z karty řidiče nebo si koupit dálniční známku. V budoucnu by měl portál například zprostředkovat i zápis vozidla do registru.
Od letošního března byla prodloužena doba platnosti evidenčních kontrol z jednoho měsíce na jeden rok. Protokol o evidenční kontrole již také nebude nutné přikládat při žádosti o zápis vozidla do registru. Od příštího roku by měl být také zrušený technický průkaz vozidla a být sloučený s osvědčením o technickém průkazu. Zjednoduší se také zápis změny vlastníka vozidla, který bude možné provést společnou žádostí.
Ministerstvo chce také snížit během příštích dvou let počet pracovníků vyřizujících dopravní agendy o 18 ze stávajících 450 lidí. Uspoří také 15 procent nákladů na energie a 20 procent na plyn.