Používání telefonu za volantem
Každý dvanáctý řidič hraje za volantem hry – vyplývá to z dat nizozemského institutu pro bezpečnost na silnicích. Ještě před třemi lety byli řidiči mnohem ukázněnější. Tímto způsobem se proti pravidlům prohřešil každý třicátý čtvrtý. Kromě her odpoutává pozornost řidičů i čtení SMS zpráv. A právě nepozornost je i v Česku jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod.
Řidičům na českých silnicích hrozí pokuta a trestné body za jakoukoliv manipulaci s telefonem. Spadá do toho nejen telefonování a čtení zpráv, ale také nastavování navigace či hraní her. „Zazvonil mi jeden z telefonů, které nemám připojené na handsfree. Telefon jsem klasicky zvedl, dal jsem ho k uchu, policista, který zrovna projížděl na motorce, mě viděl, zastavil na motorce, a za tady ten přestupek mě pokutoval ve výši pěti set korun na místě a tuším, že tam jsou dva trestné body pro řidiče,“ řekl pro CNN Prima NEWS řidič, který si nepřál být jmenován.
„I telefonování jako takové může odpoutat pozornost poměrně velkým způsobem, kdy se na tu jízdu nesoustředíme. Tam může dojít i k přetížení pozornosti – a to zejména pokud je okolo člověka více vjemů,“ uvádí Jiří Polomis z oddělení bezpečnosti silničního provozu ministerstva dopravy.
Jenom loni byla nepozornost za volantem příčinou 17 tisíc nehod v Česku. Tedy pětiny z celkového počtu. U kolika byl na vině mobilní telefon, statistiky neříkají. „Jedna vteřina, kterou řidič věnuje čemukoliv jinému než samotnému řízení, při 50kilometrové rychlosti ve městě znamená ujetí dráhy 14 metrů. Při dálničním provozu při 130kilometrové rychlosti to je téměř 50 metrů. Za tu dobu se může stát celá řada věcí, které řidič nebude schopen ovlivnit, sdělil pro CNN Prima NEWS ředitel dopravní policie Jiří Zlý.
„Pro mě osobně je používání mobilního telefonu a řízení něco naprosto přirozeného, že třeba s telefonováním za jízdy problém nemám. Samozřejmě při jízdě hraní her a psaní na sociální sítě mi přijde extrémní,“ dodal výše zmíněný řidič.
Nizozemská studie pak ještě varuje před multimediálními panely, které jsou dnes často součástí nových automobilů. Reakční doba řidičů při jejich používání je podle průzkumu dokonce horší než při psaní zpráv.