Sebastian Vettel přišel v roce 2015 do týmu, který je ve formuli 1 tím historicky nejúspěšnější. Do Ferrari. I když od začátku útočil německý pilot v italské stáji na titul mistra světě, letos zažil krutý propad. A možná je i ve skrytu duše rád, že víkendový závod v Abú Dhabí bude tím posledním v červeném voze. „Spoustu věcí jsme mohli a měli udělat lépe,“ ohlíží se Vettel za šesti roky ve Ferrari. Příští rok usedne do monopostu stáje Aston Martin.
K Ferrari přicházel jako čtyřnásobný mistr světa z Red Bullu. Manažeři stáje z italského Maranella si slibovali, že Vettel dosáhne svými jezdeckými schopnostmi na triumf také u nich.
„Cítil jsem emoční pouto s Ferrari, ale bohužel jsme já i tým selhali. Nevyhráli jsme titul,“ popisuje Vettel před Velkou cenou ve Spojených arabských emirátech.
Svou inaugurační sezonu u Ferrari zakončil Němec třetím místem. V dalším ročníku se nezlepšil, naopak. Skončil čtvrtý. Rok 2017 a 2018 už byl podstatně lepší. V obou případech se v konečném zúčtování dostal přes 300 bodů v šampionátu, ale celkové vítězství bral v obou případech Lewis Hamilton v Mercedesu.
Má být hvězdou F1, teď se pilot chlubil tím, jak osahává ženu. Prý šlo pouze o vtip
Na začátku minulého týdne se dozvěděl, že pro rok 2021 získal místo v monopostu v seriálu formule 1. Ruský pilot Nikita Mazepin si ale zadělal na velký problém, který by teoreticky mohl jeho působení v týmu Haas ohrozit. 21letý závodník totiž na Instagramu zveřejnil video, na němž v autě osahává polonahou ženu. Nelze se divit, že americké stáji se kontroverzní chování jejího budoucího jezdce, navíc dobrovolně a veřejně prezentovaného, vůbec nelíbí.
Zejména sezona 2018 musí Vettela a Ferrari mrzet. První části roku většinou dominoval. V deseti závodech čtyřikrát vyhrát a přidal další dvě pozice na stupních vítězů. A těšil se na 11. zastávku na domácí půdě v Německu na okruhu Hockenheim. Vettel vyhrál kvalifikaci a samotný závod i dlouho dobu vedl. Jenže v dešti udělal v jedné ze zatáček chybu a skončil v bariéře. Tento okamžik jako by symbolizoval pád Ferrari. Od té chvíle se začaly kupit omyly obou jezdců (tehdy ještě Kimiho Raikkonena, pozn. red.) a Mercedes, respektive Hamilton, měl cestu k titulu snadnější.
I sám Vettel vnímá sezonu 2018 jako zlomovou. „Umřel Sergio Marchionne (šéf skupiny Fiat, pod kterou spadá i Ferrari, pozn. red.), v týmu se změnil šéf. Maurizia Arrivabeneho vystřídal Mattia Binnoto. Tento rok byl možná rozhodující pro mnoho věcí. Ale těžko říct, jestli jen tohle stačilo k tomu, aby se toho tolik změnilo,“ vzpomíná Vettel.
Loni „nebrala“ italská stáj ani pódium. Celkově pátého Vettela předčil i týmový kolega Charles Leclerc, který skončil čtvrtý. A letos je to ještě horší. Leclercovi patří šestá příčka, Vettel zažívá martyrium na 13. pozici. Jen jednou během sezony skončil v první pětce, když dojel třetí ve Velké ceně Turecka.
Při komunikaci s týmovými inženýry během kvalifikací i závodů působí 33letý pilot mnohdy trochu rezignovaně. „Nemůžu dělat nic líp,“ opakuje klidným hlasem často při „pomalých“ jízdách. Jeho vůz během roku už mnohokrát protestoval, Vettel zkrátka nemá k dispozici ideální pracovní nástroj.
Nejlepší jezdec? Nelze porovnávat, z vozů 50. let bychom se podělali, říká Vettel
Byl vůbec první, kdo přiběhl po Grand Prix v Turecku k Lewisovi Hamiltonovi a gratuloval mu k historickému počinu ještě ve chvíli, kdy Brit seděl ve svém monopostu. „Je to pro nás opravdu něco speciálního, že díky tobě můžeme být svědky historického počinu,“ říkal pilot formule 1 Sebastian Vettel muži, který právě získal sedmý titul mistra světa, čímž vyrovnal Michaela Schumachera.
A zkušený jezdec naznačil, kde by mohla být příčina. „V roce 2016 se rozešli naše cesty s technickým ředitelem Jamesem Allisonem, byly tam nějaké osobní spory,“ popisuje Vettel. Allisson přešel k Mercedesu a ten v dalších letech ještě umocnil svoji dominanci.
„Když se za roky ve Ferrari ohlédnu, spoustu věcí jsme mohli a měli udělat jinak,“ konstatuje dále rodák z vinařského města Heppenheim.
První roky ještě mohl vítězně křičet do týmového rádia „grazie ragazzi“ (díky chlapi, pozn. red.). Poslední sezony už žádný oslavný křik v italštině od Vettela nezazněl.
Když se už před probíhajícím ročníkem dozvěděl, že Ferrari mu kontrakt neprodlouží, možná byl trochu zklamaný. Za současné „noční můry“ ale může přestup do stáje Aston Martin (současného Racing Pointu, pozn. red.) považovat za vysvobození a novou šanci.
Se šestiletým angažmá ve Ferrari, které mu přineslo 14 vítězství, se Vettel rozloučí nedělní Grand Prix v Abú Dhabí. Stát se může cokoliv, ale nevypadá to, že by měl „Seb“ v týmu se vzpínajícím se koněm v logu přidat triumf číslo 15.
„Byla to jízda na horské dráze,“ uzavírá Vettel kapitolu Ferrari .