Česká nákupní centra šetří a snižují teplotu
Nákupní centra v Česku se zapojují do úsporného režimu. Šetří se na osvětlení, provozu eskalátorů, a hlavně na vytápění. Některá centra stáhla teplotu až na 18 stupňů, jiná to teprve čeká. To by se ale mohlo podepsat na nižších tržbách obchodů. Lidé by totiž v chladnějších prostorách nechtěli trávit tolik času, a tím by tu i méně utráceli.
Přetopeným obchodním centrům je konec. Začínají totiž rapidně šetřit, a to hlavně na teple. „Fotovoltaiku na střechu, upravujeme svícení v noci. Testujeme snižování teploty na pasáž, teplotu plánujeme snížit z 20 na 18 stupňů,“ říká předseda výkonného výboru asociace nákupních center ČR Jan Kubíček.
Někde už dokonce taková opatření zavedli. „Před několika týdny jsme teplotu po dohodě s nájemci snížili na 18 stupňů Celsia,“ sdělila deníku Metro manažerka OC Stromovka Martina Eke Šteklová.
Vondrák: Velké podniky bez pomoci vlády zavřou. Není to tak jednoduché, reagoval Skopeček
Vláda sice v boji s cenami energií schválila pomoc malým a středním podnikům, těch velkých se ale netýká. Pokud v tom zůstanou i nadále samy, může to pro ně být podle hejtmana Moravskoslezského kraje Iva Vondráka (ANO) likvidační. Řekl to v pořadu 360° na CNN Prima NEWS.
V zimě ještě chladněji?
Obchodníci tak ušetří nemalé peníze. „Každý stupeň dá úsporu zhruba kolem pěti procent, takže když se sníží o dva stupně, tak zhruba desetinu vytápění mohou centra ušetřit,“ podotkl ekonom a vládní poradce Štěpán Křeček.
„23 stupňů, to je úplně bláznivé. 18 stupňů, to je takový kompromis pro toto období. Přes zimu by to mělo být těch 16 stupňů,“ říká fyzik a environmentalista Jan Hollan.
Jestli v obchodních centrech teplem šetří, nebo naopak přetápí, se štáb CNN Prima NEWS rozhodl vyzkoušet. Namátkou vybral několik obchodních center v různých částech Prahy. Třeba na Floře vaťák potřebovat nebudete, v sobotu tu bylo příjemných 20 stupňů. Ještě tepleji bylo v obchodním domě na Harfě, teploměr ukázal 23. O něco chladněji bylo na Smíchově.
Příliš nízké teploty pro nákupní centra prý ani nejsou moc žádoucí. „Pokud se zákazníci v nákupních centrech budou cítit nepříjemně, včetně toho, že na sobě budou mít těžké kabáty, tím bude klesat jejich ochota utrácet,“ vysvětluje expert na marketing Robert Le Veneur.
Zda to tak skutečně bude, se uvidí už brzy. Na ostrý režim provozu při 18 stupních by měla obchodní centra najet co nevidět.