
Pavel Košek: nepodceňujte bezpečí vašich dětí v online prostředí
Je to otázka, kterou si alespoň jednou položí každý rodič: Kdy seznámit potomka s chytrými technologiemi, které otevírají bránu do digitálního světa? Jeho objevování je nejen pro nejmladší uživatele velkým dobrodružstvím. Navíc jeho ovládání děti zvládají překvapivě snadno a často rychleji než dospělí. Bohužel ale s sebou používání nejnovějších výdobytků moderní techniky nese i vážná rizika a nástrahy. To je právě důvod, proč řada rodičů se zapojením dětí do online světa váhá, zatímco jiní ho vyloženě cíleně odkládají. Kdy a jak s tím začít? Přečtěte si názor odborníka.
Moderní technologie jsou dnes součástí života lidí ještě dřív, než se narodí. Na sociálních sítích sdílíme fotografie a videa z ultrazvuku, později se dělíme o štěstí při jejich narození, a tak to s jejich přibývajícím věkem pokračuje dál. Den co den potomci vidí rodiče, kteří sedí u notebooků, telefonují ze smartphonů, čas sledují na chytrých hodinkách.Těžko se jim tedy divit, že se do našeho způsobu života, do něhož digitální světneodmyslitelně patří, chtějí zapojit co nejdříve. A stejně tak je na místě pochopení, když děti nereagují na naše zákazy a domlouvání tak, jak bychom chtěli.
Faktem je, že i když se rodiče rozhodnou vstup dítěte do online prostředí co nejvíce oddálit, není možné ho od něj zcela izolovat.
„Od malička se děti s virtuálním světem chtě nechtě střetávají. To prvotní seznámení tak probíhá bez naší přítomnosti a vědomosti, to bychom si měli uvědomit,“ říká specialista na online bezpečnost a šéf korporátní komunikace ve společnosti Huawei.
Zásadní je zralost dítěte
Ať se jedná o dvouleté batole, nebo předškoláka, chuť dětí objevovat chytré technologie se příliš neliší. Co je ale u každého jiné, je jeho zralost. „Každé dítě je úplně jiné, jinak se vyvíjí. Je to opravdu velmi individuální. Každé dítě je různě schopné v digitálním světě žít, čelit nástrahám atd.,“ vysvětluje Pavel Košek a dodává: „Záleží na tom, jak rodič dítě rozvíjí, jak to dítě bude schopné s technologiemi pracovat. A jak se bude osamostatňovat a kdy ten rodič usoudí, že už je zralé, aby s technologiemi začalo pracovat samo.“
Schopnost rozlišení reálného a digitálního světa
Jedním z faktů, který je potřeba si ihned na začátku seznamovacího procesu dítěte s internetovým prostředím uvědomit, je, že děti nedokážou rozlišit skutečný život od toho online.
Tři zásady seznamování dětí s online světem
Nezakazovat - Zákazy nemají smysl. Menší děti si jednoduše počkají, až nebudete dávat pozor, ty větší si cestu do online prostředí najdou ve chvílích, kdy je nemáte pod kontrolou. Ve škole nebo v partě.
Nezanedbávat - Věnujte čas společným aktivitám také u počítače. Buďte dítěti průvodcem, vysvětlujte, ukazujte a varujte před tím, co všechno dítě může na internetu potkat a jaké to může mít následky. Nikoli jednorázově, ale průběžně. Současně s tím vším nezapomínejte i na výhody, které dítě může využívat.
Nezaostávat - Sami se v poznávání světa online dále vzdělávejte. Poznávejte infulencery, kteří vaše potomky zajímají, vyzkoušejte si aplikace, které jsou in. Mějte přehled o aktuálních trendech a o všem, co s nimi souvisí. A co může ovlivnit ty nejmladší uživatele.
„Jak děti moderní technologie obklopují odmalička, tak nerozlišují, co je reálný a co je digitální svět. Pro ně je naprosto přirozené digitální svět považovat za součást toho svého. Je to pro ně naprosto přirozené prostředí, které podle mě nevnímají jako něco odlišného,“ objasňuje expert na online bezpečnost.
Zásadní roli v pochopení rozdílu, a tím pádem také v získávání schopnosti umět se chovat na internetu s maximální obezřetností, hrají rodiče. Právě oni by měli být průvodcem potomka v neznámém prostředí, učit ho využívat jeho výhody a včas rozpoznávat nástrahy.
Seznámit dítě s online realitou včas se vyplácí
Už zaznělo, že vhodná doba pro seznámení s chytrými technologiemi, které vedou do digitálního světa, je u každého dítěte jiná. Nicméně v případě, že dítě o ně projevuje výrazný zájem, je zásadní jedno pravidlo: Nezakazovat. „Je důležité nebránit dětem se seznamovat s moderními technologiemi, protože tak jako tak je obklopují.
Dítě se učí napodobováním. Vidí, že si večer pustíte televizi, kde máte streamovací kanál, můžete si vybrat pořad, který vás zajímá. To dítě vnímá a vidí, že vše ovládáte ovladačem. Vidí, že pracujete na počítači, že pracujete s mobilním telefonem, že do něj mluvíte, že ho sledujete, čili ono si to chce taky zkusit a poznávat,“ vysvětluje Pavel Košek.
Zákazy podle něj nejsou vhodným řešením, protože dříve nebo později dítě v nestřežené chvíli najde možnost si to, co ho tolik zajímá, osahat zblízka. A k našemu překvapení se s tím naučí velmi rychle zacházet. „Děti jsou v tomhle velmi intuitivní, dokážou technologie ovládat naprosto bravurně.“
Zásadní a zároveň asi nejtěžší na celém seznamování dětí s online prostředím je najít rozumnou míru, v jaké jim dovolíme v něm trávit čas. A umět ho vyvážit jinými činnostmi. „Dítě potřebuje co nejširší míru podnětů. Říkáme tomu podnětové pole, tak aby se rozvíjelo ve všech oblastech, nejenom v rámci technologií, protože ty jsou pro dítě nejzajímavější a nejpohodlnější. Důležité je vést ho k rozvoji i v dalších oblastech života.“
Objevujte online realitu společně
Je pochopitelné, že rodiče mají obavy z nebezpečí, na která děti mohou ve online realitě narazit. Nejúčinnějším způsobem, jak případným problémům předejít, je společné objevování.
„Rodič je průvodcem, ochráncem i mentorem dítěte ve všech oblastech. Velmi rád tu situaci připodobňuji k tomu, když dítě učíte jezdit na kole. Nejdřív je to odrážedlo, pak tříkolka, pak je to první kolo s kolečky, pak dáte kolečka pryč. Dítě učíte a zároveň ho nějakým způsobem chráníte. Držíte ho při rozjezdech, dáte mu helmu, sledujete ho, až se nakonec naučí jezdit. Nepustíte ho rovnou do ranní dopravní špičky,“ říká Pavel Košek s tím, že metaforicky lze říct, že s digitálním kolem dítě namísto zdlouhavého procesu učení téměř okamžitě předvede dvojité salto vzad či zrychlení z nuly na sto za pět sekund.
Rychlá schopnost ovládání virtuálních nástrojů není znamením, že dítě už dál nepotřebuje naši pozornost a dohled. „Kdyby vás tohle uspokojilo, tak vaše dítě vrhnete do digitálního světa, aniž byste ho nějakým způsobem řídili. A takhle to nemůže fungovat. Na dítě tam čeká spousta nástrah, rizik a samozřejmě i spousta příležitostí. Takže rozhodně je rodič ten nejbližší tvor, který ho digitálním světem provází. Důležité je nebát se, ale nikdy nepodceňovat digitální prostředí,“ zmiňuje nakonec Pavel Košek zásadní heslo, ve kterém je řečeno vše, čím by se nerozhodný rodič zpočátku měl řídit.
Poslechněte si celý rozhovor s Pavlem Koškem, specialistou na online bezpečnost a šéfem korporátní komunikace ve společnosti Huawei.