ŘSD otevřelo 36 kilometrů nových dálnic. Potěší řidiče zejména na Moravě a ve Slezsku

Silničáři ve čtvrtek slavnostně otevřeli tři navazující úseky dálnice D55 propojující Babice na Uherskohradišťsku s Bzencem na Hodonínsku.

Velký dálniční den na Moravě

Silničáři ve čtvrtek slavnostně otevřeli tři navazující úseky dálnice D55 propojující Babice na Uherskohradišťsku s Bzencem na Hodonínsku. Motoristům začnou sloužit od čtvrtečního odpoledne. Jejich dokončením vznikl ucelený úsek dálnice v délce přesahující 21 kilometrů. Sdělili to novinářům zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR. Nezůstalo jen u nich, dále se řidičům urychlí cesta na D48 mezi Palačovem a Šenovem u Nového Jičína a D49 mezi Hulínem a Holešovem.

Dálnice D55 podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) uleví mnoha lidem v obcích, které dosud trpěly tranzitní dopravou. Denně jimi projede přes 10 000 aut, někde se jejich počet podle ministra blíží až 20 000. „Už nyní se lidem v této části Zlínského a Jihomoravského kraje výrazně zrychlí cestování směrem na Rakousko a Slovensko. A v budoucnu bude D55 z hlediska dálniční sítě stěžejní komunikací pro cestu ze severní části Česka směrem na jih,“ uvedl Kupka.

ČTĚTE TAKÉ: Taxikáři jen s českým řidičákem? Městům došla trpělivost. Neukázněné cizince nelze potrestat

Na úseku D55 mezi Babicemi a Starým Městem na Uherskohradišťsku pracovali silničáři od roku 2020, dlouhý je téměř 8,5 kilometru. Budování dalšího úseku mezi Starým Městem a Moravským Pískem na Hodonínsku trvalo přes tři roky, dlouhý je 8,8 kilometru. Alespoň částečně otevřený už je také zhruba 4,1 kilometru dlouhý úsek mezi Moravským Pískem a Bzencem, staví se od předloňska.

Zatímco první dva úseky jsou průjezdné zcela, úsek z Moravského Písku do Bzence zatím pouze z poloviny, tedy jedním jízdním pruhem v každém směru. Jeho výstavbu provázejí problémy. Stavbaři se tam potýkají se složitými geologickými podmínkami a vysokou hladinou spodní vody. „Práce ve zbývajících dvou pruzích by v tomto úseku měly trvat minimálně do poloviny příštího roku,“ řekl ve čtvrtek mluvčí stavební společnosti Skanska Ondřej Šuch.

Nové úseky dálnice D55 odvedou tranzitní dopravu ze silnice I/55 procházející Babicemi, Huštěnovicemi, Starým Městem, Uherským Hradištěm, Kunovicemi, Ostrožskou Novou Vsí, Uherským Ostrohem a Veselím nad Moravou i ze silnice II/427 mezi Starým Městem, Kostelany nad Moravou, Nedakonicemi, Polešovicemi a Moravským Pískem. Obě silnice jsou dopravně přetížené. Na několika stech metrech podél vybudované dálnice osadili dělníci rozměrné sítě na ochranu ptáků. Dálnice D55 je první v České republice, která je takovými sítěmi vybavena.

Loni začala výstavba mostu přes řeku Moravu u Napajedel na Zlínsku, který bude též součástí dálnice D55. S jeho otevřením počítá ŘSD příští rok na podzim. Stavbu navazujícího sedmikilometrového úseku dálnice D55 mezi Napajedly a Babicemi plánuje ŘSD zahájit v roce 2026, dokončení předpokládá v roce 2029. Od roku 2023 stavbaři budují více než 7,5 kilometru dlouhý úsek dálnice D55 z Olomouce do Kokor na Přerovsku. Jeho zprovoznění plánují silničáři v roce 2025.

Po kompletní dostavbě dálnice D55 v budoucnu propojí střední, jihovýchodní a jižní Moravu. Dlouhá bude více než 100 kilometrů, u Břeclavi se napojí na dálnici D2. Celá by měla být hotová do roku 2033.

Dálnice D48 mezi Palačovem a Šenovem u Nového Jičína

ŘSD na Novojičínsku ve čtvrtek otevřelo také další část dálnice D48. Jde o 8,2 kilometru dlouhý úsek mezi starojičínskou částí Palačov a Šenovem u Nového Jičína, který vznikl přestavbou z původní dvoupruhé rychlostní silnice. Stavba trvala déle než tři roky. Novinářům to řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Řidiči začnou po novém úseku jezdit již ve čtvrtek. Včetně už loni otevřené části z Bělotína na Přerovsku po starojičínskou část Dub přišla stavba bez DPH zhruba na 3,5 miliardy korun, z čehož více než tři miliardy zaplatí EU.

„Ta stavba je nesmírně důležitá. Já si myslím, že všichni, kdo absolvovali cestu mezi dálnicí D1 a Frýdkem-Místkem, tak ví, jak ta komunikace byla nebezpečná. Byl to čtyřpruh, který neměl střední dělicí pás. Různě se tady riskovalo, byly tady čelní srážky. Dálnice opravdu byla potřeba,“ řekl Mátl.

Zhotovitelem stavby bylo konsorcium firem Colas CZ a Firesta-Fišer. Jde o jednu z etap stavby dálnice D48 mezi obcí Rybí na Novojičínsku a Bělotínem, kde se D48 napojuje na dálnici D1. Další část, takzvaná Palačovská spojka, jejíž součástí je i úsek dálnice D48 mezi Dubem a Palačovem, se začala stavět loni a dokončena má být v polovině příštího roku. Poslední část, úsek Šenov u Nového Jičína - Rybí, se zatím připravuje, plány počítají s výstavbou v letech 2026 až 2028. Poté bude dálnice D48 kompletní.

„Tam jsme se hodně zadrhli v řešení v rámci územního rozhodnutí,“ řekl Mátl. ŘSD podle něj hledalo například shodu na technických řešeních s městem Nový Jičín. „Jsou tam složité i majetkoprávní vypořádání a majetkoprávní vztahy, protože tam jsou dvě benzinové pumpy, kterým v rámci stavby bychom měli rušit nebo omezovat provoz. Vedou se s nimi složitá jednání, tak abychom to všechno dotáhli. Ale v tuto chvíli máme dokumentaci pro stavební povolení, vykupujeme už pozemky a doufám, že to nejtěžší jsme překonali a že opravdu stihneme ke konci roku 2026 stavbu zahájit,“ řekl Mátl.

Dálnice D48 je důležitou dopravní tepnou, která spojuje jižní část Moravskoslezského kraje se střední Moravou a Polskem. Dálnice D48 je součástí transevropské silniční sítě TEN-T a mezinárodní silnice E462 z Brna přes Český Těšín do Krakova.

Dálnice D49 mezi Hulínem a Holešovem

ŘSD ve čtvrtek dále otevřelo první úsek dálnice D49 mezi Hulínem a Holešovem na Kroměřížsku. Dlouhý je téměř deset kilometrů, náklady činily zhruba 6,5 miliardy korun bez DPH. První řidiči by se po něm měli projet odpoledne stejného dne, řekla mluvčí ŘSD Lucie Trubelíková. Ve výstavbě zůstává navazující více než sedmikilometrový úsek dálnice mezi Holešovem a Fryštákem na Zlínsku. Tato část dálnice by mohla být zprovozněna do června příštího roku, řekl novinářům generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

„Je to provizorní zprovoznění, maximum možného, co se v daném čase dalo udělat,“ řekl Mátl. Nyní podle něj ŘSD čeká na vydání platného stavebního povolení na napojení dálnice na silnici druhé třídy u Fryštáku. „Někdy v prvním kvartálu příštího roku by mohlo tohle stavební povolení nabýt právní moci. A pak máme zhruba tříměsíční termín pro zhotovitele z hlediska toho provizorního napojení. Těch 17,3 kilometru dálnice je prakticky hotovo, ale sedm kilometrů na konci se prostě nedá napojit na stávající silniční síť,“ uvedl Mátl.

Původně ŘSD plánovalo koncem letošního roku otevřít celý budovaný úsek z Hulína do Fryštáku. Letos na jaře však Nejvyšší správní soud (NSS) na podnět spolku Děti Země zrušil rozsudek Městského soudu v Praze z roku 2022 a rozhodnutí ministra dopravy z roku 2021, kterým byla potvrzena právní moc stavebního povolení na hlavní část D49. Ministerstvo se proto muselo s námitkami Dětí Země znovu vypořádat, NSS upozornil na více pochybení.

Ve věci rozhodoval ministr dopravy, který před několika týdny stavební povolení na hlavní část stavby částečně změnil a ve zbytku potvrdil. Díky tomu ŘSD mohlo stavbu obnovit a dálnici nyní mezi Hulínem a Holešovem otevřít pro motoristy. Některé konzervační práce však na dálnici pokračovaly i v minulých měsících, kdy stavební povolení pozbylo platnosti. „Pracujeme na tom, aby byl úsek z Holešova do Fryštáku zprovozněný co nejdříve. Nasadili jsme na to maximum našich pracovníků a techniky,“ řekl mluvčí stavební společnosti Skanska Ondřej Šuch.

V roce 2021 obnovená stavba dálnice D49 zahrnuje 17,3 kilometru dlouhý úsek z Hulína do Fryštáku. Odvede část tranzitní dopravy ze zastavěného území Zlína, Otrokovic na Zlínsku, Holešova, Hulína a dalších obcí na Kroměřížsku a Zlínsku. Po dostavbě dalších částí dálnice v budoucnu propojí střední a východní Moravu se západním Slovenskem.

Stavbu dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem silničáři slavnostně zahajovali v září 2008. Následně však soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy stavbu zastavilo. Zdržel ji nedostatek peněz i námitky ekologů.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Vlakovou dopravu čekají velké změny. Jízdné podraží, „dobíhači“ budou mít smůlu

Tagy:
doprava silnice Jihomoravský kraj Zlínský kraj Česko Bzenec dálnice D55 okres Hodonín okres Uherské Hradiště Babice produkty a služby ekonomika, obchod a finance stavebnictví a nemovitosti infrastrukturní projekty