Škoda auto omezuje výrobu
Mladoboleslavská automobilka kvůli invazi na Ukrajinu zastaví veškeré své aktivity v Rusku. Přeruší výrobu ve svých závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu a zastaví i vývoz vozů do země.
„Pozastavením obchodních aktivit v Rusku reaguje představenstvo koncernu Volkswagen na celkovou situaci, která se vyznačuje značnou nejistotou a rozvratem," řekla mluvčí Škoda Auto Simona Havlíková.
Protiruské sankce postihnou i velké západní automobilky. Stopku mají čipy i polovodiče
Sankce, které uvalili spojenci na Rusko kvůli invazi na Ukrajinu, platí nejen pro ruské banky nebo zbrojařský a ropný průmysl. Týkají se také automobilek, a to i těch zahraničních, které mají v zemi výrobní závody a zaměstnávají tisíce Rusů. V potížích se tak mohou octnout automobilky Renault, Volkswagen, Stellantis či Mitsubishi. Západní země do Ruska přestávají dodávat například polovodiče nebo čipy.
Ruský trh je jeden z nejvýznamnějších trhů značky Škoda ve světovém měřítku. V loňském roce pro ni bylo Rusko druhým největším trhem, Škoda Auto zde prodala přes 90 tisíc vozů. Lze tak očekávat dopad na hospodaření firmy.
Prodej vozů rapidně klesne
„Škoda má na ruském trhu takřka sedmiprocentní podíl, z velké části právě právě proto, že auta v zemi přímo vyrábí. Ukončení výroby aut v Rusku a jejich export tam je tedy pro Škodu těžkou finanční ránou,“ uvedl pro CNN Prima NEWS hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Podle něho firmu ale poškodilo už samotné zavedení tvrdých sankcí Západu. „Ty povedou k dramatickému zchudnutí ruského obyvatelstva, a tedy i k dramatickému poklesu jeho poptávky po autech,“ dodal.
KOMENTÁŘ: Green Deal či tlak na elektromobilitu teď musí stranou. V sázce je víc
O bohulibých věcech jako je klima a ekologická doprava je možné diskutovat v době míru a ekonomické stability, nikoliv když se řinčí zbraněmi a v ohrožení jsou základní lidské hodnoty. Měli bychom si to uvědomit i my v konfliktech zatím nezasažených oblastech Evropy.
Škoda v Rusku produkuje modely Rapid, Octavia, Karoq a Kodiaq. V Nižném Novgorodu se vyrábějí tři modely, Rapid vzniká v závodě v Kaluze.
Činnost pozastavuje celý koncern VW
„Koncern Volkswagen přijal zprávy o válce na Ukrajině s velkými obavami a zděšením. Nadále doufáme v rychlé zastavení vojenských akcí a v návrat k diplomacii. Jsme přesvědčeni, že k udržitelnému řešení konfliktu může dojít pouze na základě mezinárodního práva,“ uvedla mladoboleslavská automobilka. Aktivity v Rusku má až do odvolání zastavit celý koncern Volkswagen.
Škoda Auto musela už od tohoto týdne kvůli ruské invazi na Ukrajinu omezit výrobu v České republice. Potýká se totiž s kritickým nedostatkem dodávek dílů od několika lokálních dodavatelů z Ukrajiny, což má dopad na některé modely.
Podle čtvrtečního vyjádření odborů automobilky má Škoda na Ukrajině 13 výrobců dílů do aut. Chybí jí tak například komponenty pro kabelové svazky nebo spínací moduly. V první fázi se výpadek dodávek dotkne elektrického SUV Enyaq iV, jehož výroba byla dočasně pozastavena. Další omezení lze kvůli situaci na Ukrajině postupně očekávat i u dalších modelů.