Škoda auto omezuje výrobu
Sankce, které uvalili spojenci na Rusko kvůli invazi na Ukrajinu, platí nejen pro ruské banky nebo zbrojařský a ropný průmysl. Týkají se také automobilek, a to i těch zahraničních, které mají v zemi výrobní závody a zaměstnávají tisíce Rusů. V potížích se tak mohou octnout automobilky Renault, Volkswagen, Stellantis či Mitsubishi. Západní země do Ruska přestávají dodávat například polovodiče nebo čipy.
Ekonomické sankce namířené proti Rusku po útoku na Ukrajinu jsou považovány za jeden ze silných nástrojů, jak přimět Vladimira Putina, aby zastavil válku na Ukrajině. Jejich cíl je v podstatě jediný, a to především nepříznivě ovlivnit akciový trh, měnu, centrální banku a ekonomiku. Kartami může také významně zamíchat výrazný propad hodnoty ruského rublu. Ten byl včera na historickém minimu v porovnání s americkým dolarem i eurem. Jeden se aktuálně rovná hodnotě 0,0087 eur, respektive 0,011 USD.
Výrobní závod Renaultu v Moskvě patří k největším v zemi. Zdroj: Se svolením společnosti Renault
Válka na Ukrajině
Problémy s polovodiči a vývozem
Co přesně bude hrozbou pro činnosti západních společností v Rusku? Existují dva možné scénáře. Za prvé, je už dnes známo, že mnohé země přestanou dodávat polovodiče do Ruské federace. Čipy a další pokročilé elektronické obvody nebudou dodávat firmy ze Spojených států, Evropské unie, ale také Velké Británie a Japonska.
A tyto komponenty, především od firem Bosch, NXP, Infineon a X-Fab, byly distribuovány převážně do automobilových továren. Polovodiče se však ve velké míře využívají také při výrobě vojenské techniky.
Za druhé, sankce se vztahují také na obchod a blokádu vybraných ruských bank v systému SWIFT. A to může zmrazit export zboží z Ruska – včetně aut vyrobených v této zemi, byť zahraničními firmami. Tento faktor je považován za klíčový, protože montážní závody nacházející se v Ruské federaci neslouží pouze k výrobě vozidel pro domácí trh. Ve velké míře se vyvážejí do celého světa.
Ruský autoprůmysl padá prudce ke dnu. Někteří nevyrábí vůbec, jiní nemají z čeho
Řada evropských výrobců, včetně automobilek Volkswagen Group, Renault nebo výrobce pneumatik Nokian Tyres, oznámila plány na pozastavení nebo dokonce přesun výroby mimo Ruskou federaci v důsledku probíhající invaze Putinových vojsk na Ukrajinu.
V potížích Renault, Volkswagen, Stellantis či Mitsubishi
Seznam výrobců, kteří po posledním víkendu pocítí sílu sankcí nejvíce, je opravdu dlouhý. Jedním z nejvíce postižených výrobců bude samozřejmě Renault. Jedná se o značku, která má mezi jinými závod na montáž automobilů u Moskvy, ale také strategické partnerství se společností AvtoVAZ, ve které vlastní téměř 40 procent.
Renault je na trhu nových aut v Rusku jedničkou s 1,6 milionu prodanými vozidly v roce 2021. Tržní dvojkou v Rusku je koncern Volkswagen, ten má továrny v regionu Kaluga, kde se vyrábějí Tiguany, Polo, Škoda Rapid a Audi Q7 a Q8. Třetí místo drží koncern Stellantis (vlastní také značky Opel, Peugeot, Citroen, Fiat, Jeep a Alfa Romeo) a Mitsubishi.
Důsledky sankcí ale pocítí i mnohé další jako Ford nebo Mercedes-Benz (výroba Třídy E a modelů SUV), BMW (v Rusku auta jen montuje, nevyrábí), Continental, ale také Magna International a Visteon. Výrobu omezuje i mladoboleslavská Škoda.