Už týden hoří nedaleko Azorských ostrovů loď s tisíci luxusními auty. Záchranné práce komplikují mimo jiné baterie v elektromobilech, které se hasí jen velmi obtížně. Škoda se jen na nákladu odhaduje v přepočtu zhruba na šest miliard korun. Hasiči by měli mít požár už pod kontrolou.
Agentura Bloomberg s odvoláním na interní e-mail Volkswagenu minulý pátek oznámila, že na palubě lodi je 3 965 vozů, z toho 1 100 kusů Porsche a 189 Bentley. Škody na vozidlech mají činit až 282 milionů amerických dolarů (v přepočtu zhruba 6 miliard korun), což jsou asi tři čtvrtiny celkové hodnoty nákladu. Tyto částky ale nezahrnují následné ztráty prodejců, ani náklady na záchranu lodi, či ušlé mzdy posádky a výdaje na hašení.
Uprostřed oceánu hoří loď plná Bentley, Lamborghini a Porsche. Unáší ji proud
V severním Atlantiku už od středy hoří loď naložená takřka čtyřmi tisíci luxusním vozidel koncernu Volkswagen. Dvousetmetrové plavidlo Felicity Ace bylo na cestě z Německa do USA, kvůli šířícímu se ohni jej musela posádka opustit. Vrak je nyní unášen proudy.
Všech 22 členů posádky dvousetmetrové portugalské úřady včas evakuovaly. Následně povolaly šestnáctičlenný hasičský tým. Jedním z klíčových problémů, který bránil uhasit požár dříve, je i přítomnost elektromobilů, resp. jejich baterií.
Ty totiž nelze hasit vodou ani tradičními metodami, neboť obsahují chemické látky, které s vodou prudce reagují. Lithium-iontové baterie navíc požár „živily“ a dál šířily. Kapitán lodi se proto obával, aby se oheň nepřiblížil také k palivovým nádržím lodi. Zda ale požár baterie do elektromobilů přímo způsobily zatím není jasné. Koncern Volkswagen se k těmto spekulacím zatím nevyjádřil.
Nákladná nehoda naštěstí zatím nijak neohrozila životní prostředí. Žádné toxické látky do moře uniknout neměly. Jak intenzita požáru klesá, hasičské týmy a technici se připravují na odtažení lodi do Evropy nebo na Bahamy, řekl kapitán nejbližšího přístavu na azorském ostrově Faial João Mendes Cabeças.
Elektromobil je nemožné uhasit rychle
K hašení elektromobilů podle odborníků z německého časopisu Auto Motor und Sport funguje i obyčejná voda, avšak některé ze součástí baterií při hoření uvolňují kyslík, což způsobuje, že elektromobil je téměř nemožné uhasit v krátké době. Hořící buňka baterie permanentně ohřívá sousední buňky, dokud se ty také nerozhoří.
Tuto řetězovou reakci lze zastavit neustálým přívalem chladné vody, zabere to však dlouhé hodiny. Obtížné bývá také hašení hořčíku, ten hasiči dostávají pod kontrolu speciálním hasicím práškem.
Toyota si patentovala manuální převodovku pro elektromobily. Řidiče chce ošálit
Nástup elektromobility do osobní dopravy s sebou přináší také podstatné zjednodušení techniky aut a ústup od řešení, která byla dlouhá léta běžnou součástí aut se spalovacími motory. Jedním z příkladů je i klasická vícestupňová převodovka, kterou elektrická auta nepotřebují. Nebo že by přece jen ano?
U elektromobilů také delší dobu trvá než se požár rozšíří. Výbuch zpravidla nehrozí, díky čemuž mají pasažéři po nehodě více času na útěk. Je to jistá výhoda, ale také velký problém: trakční akumulátor může v důsledku pomalu narůstajícího vnitřního napětí po nehodě začít hořet i po 72 hodinách od incidentu. Proto musí být havarované elektromobily uskladňovány v bezpečném venkovním prostředí.
Není to poprvé, co Volkswagen ztratil zboží na moři, v době nedostatku nových aut je to ale dvojnásob nepříjemné. Poslední velkou nehodou podobného ražení je havárie nákladní lodi Grande America v roce 2019. Tu také zachvátil požár a potopila se. Spolu s ní kleslo ke dnu i 2000 luxusních aut včetně Audi a Porsche.