Škody železničních dopravců
Železniční přepravci teď počítají hubené krizové měsíce, kdy kvůli koronaviru ubylo spojů a vlaky jezdily poloprázdné. Za miliardové škody chtějí speciální pomoc od státu – dočasnou dotaci na klíčové trati nebo kompenzace za každý ujetý kilometr.
Nikdo si nepřeje plnější nádraží více než železniční dopravci, jejichž škody byly zejména v dubnu enormní. České dráhy kalkulují s celkovou ztrátou 2,5 miliardy, stomilionovou škodu hlásí Arriva, desítky milionů na jízdném tratil Leo Express. A z důvodu nezájmu cestujících musel škrtat spoje i RegioJet.
Dopravci v současné době řeší, jak své obří ztráty vykompenzovat. A to nad rámec klasických vládních podpůrných balíčků. Nápadů mají hned několik. „Například přímá kompenzace na jednotlivé vlakokilometry nebo dotace na nákup kolejových vozidel v období od roku 2021 až 2027,“ řekla CNN Prima NEWS mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.
„O kompenzacích za rychlíkové linky, které objednáváme, se bude jednat,“ sdělil nám mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Dopravci jezdící takzvaně na komerční riziko se budou muset spolehnout na připravovanou státní kampaň podporující cestování do regionů veřejnou dopravou. „Uvažuje se o tom, že to bude marketing propagace a bude to spojené i s nějakými vouchery,“ doplnil Jemelka.