
VIP o návratu dětí do škol
Návrat studentů devátých tříd a posledních ročníků středních škol je nadále v nedohlednu. Studenti se do školy nevrátí ani 3. března, uvedl ve středu premiér Andrej Babiš (ANO), a tak se bude v distanční výuce pokračovat. Známé osobnosti ale volají po návratu dětí do škol. Zavření škol podle nich poškodí celou jednu generaci.
Když byla minulý rok na jaře zavedena distanční výuka, Jakub, syn prezidentky nadace Kapka naděje Venduly Pizingerové, zrovna dokončoval základní školu. Středoškolského života si ale dosud, podobně jako další studenti, moc neužil.
„Mého syna uzavření škol postihlo na konci 9. třídy a na začátku prváku, což si myslím, že jsou ty nejdůležitější okamžiky. Rozhodně to není dobré. Kuba má navíc lehký problém s pozorností, takže si myslím, že při učení hraje počítačové hry,“ říká Pizingerová.
Stejný názor na uzavření škol má i zpěvák Matěj Ruppert. „Zavření škol jako takových je podle mě fatální chybou. Jsme jedni z mála, kteří uzavřeli školy na tak dlouho. Myslím, že jednoroční výpadek ve vyučování celé generace lidí je absolutní selhání vlády,“ komentuje současnou situaci.
Podle bývalé běžkyně na lyžích Kateřiny Neumannové je navíc problém v tom, že se mladá generace nemůže fyzicky setkávat se svými přáteli. „Máme celosvětový primát v tom, že nikde nebylo školství takovýmto způsobem omezené. Je to hrozně špatně, celá generace tím bude postižená,“ doplňuje zpěvák Janek Ledecký.
Děti by se měly vrátit i za podmínky testování, míní Klus
Většina rodičů se tak shoduje, že návrat dětí do škol má být hlavní prioritou. A to i za předpokladu pravidelného testování. „Nechal bych děti testovat, ale asi bych se zasadil o to, aby se jim co nejmíň šťouralo v nose. Máme již spoustu alternativ, například plivací testy. Právě ty by měly školy dostávat přednostně,“ zdůrazňuje zpěvák Tomáš Klus.
Zameškání celého klasického školního roku tak u mnohých nastolilo i otázku, jak by měl být rok zakončen a ohodnocen. Pizingerová se například přiklání ke zopakování celého ročníku. „Je to nejspíše kacířská myšlenka, ale nechala bych je opakovat. Tady nejde o známky, ale o obsah znalostí. Pokud děti dělají například odbornou školu a chtějí pokračovat dál, znalosti jim budou chybět,“ doplňuje.
Přikláněla by se i k využití letních prázdnin pro dohnání alespoň některé látky. „V nějaké zkrácené formě by to bylo fajn. Asi mě děti nebudou mít rády, ale vzdělání je velice důležitě,“ dodává Pizingerová. Naopak Ruppert si myslí, že poslání dětí do školy v létě není řešením. „Dvěma měsíci v létě nevynahradíte celý rok, koncepci a vyučovací cyklus. Takto to prostě nejde. Výuka není plnohodnotně nahrazená ani počítačem,“ uvádí.