Paušální daň PŘEHLEDNĚ. Podívejte se, kteří živnostníci si připlatí a jak to bude s EET

Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst

  • Živnostníky v prvním pásmu čeká od ledna zdražení.

  • Měsíční paušální daň vzroste o 500 korun.

  • Termín pro přihlášení do režimu končí 11. ledna 2027.

  • Jaké úlevy přinese nejmenším podnikatelům EET OFF?

Více

Nejméně vydělávající živnostníci a podnikatelé si od příštího roku v režimu paušální daně připlatí. Účastníci v prvním pásmu zaplatí měsíčně o 500 korun navíc. Ostatní dvě pásma zůstávají bez navýšení. Jistou úlevu přináší nejméně vydělávajícím živnostníkům možnost využít dobrovolný režim EET OFF, díky kterému se vyhnou elektronické evidenci tržeb.

Osoby samostatně výdělečně činné mají vždy ke konci roku možnost vstoupit do režimu paušální daně. Pokud ji chtějí nově využívat, mají možnost se k ní přihlásit nejpozději do 11. ledna 2027. Jestli se vám vyplatí, si můžete vypočítat pomocí kalkulačky ministerstva financí. V příštím roce se ale chystá změna, která donutí nejméně vydělávající živnostníky sáhnout hlouběji do kapsy.

ČTĚTE TAKÉ: Nový druh dinosaura. „Pekelné kuře“ překvapilo vědce, objev mění dosavadní představy

Podnikatelé s příjmy do jednoho milionu korun spadají do prvního pásma. Namísto současné částky 9 162 korun budou od ledna platit 9 662 korun, tedy o 500 korun více. Záloha se skládá ze stokorunové daně, 6 074 korun sociálního pojistného a 3 488 korun zdravotního pojistného. Paušální daň se zavedla v roce 2021 a od té doby se symbolická daň nezměnila.

RežimCelková paušální platba od roku 2027Daň z příjmůPojistné na důchodové pojištěníPojistné na zdravotní pojištění
I. pásmo9 662 Kč100 Kč6 074 Kč3 488 Kč
II. pásmo16 745 Kč4 963 Kč8 191 Kč3 591 Kč
III. pásmo27 139 Kč9 320 Kč12 527 Kč5 292 Kč
zdroj: Finanční správa

„Paušální daň přináší živnostníkům významnou úlevu od byrokracie a papírování a některým i finanční úsporu. Žádná daňová přiznání, přehledy pojistného ani komunikace se třemi různými úřady najednou. Jedinou měsíční platbou máte splněno,“ uvedlo ministerstvo financí.

Podle dat finanční správy využívá paušální daň přes 130 tisíc lidí. Nárůst zájemců přišel v době, kdy se zavedla další dvě pásma. Do druhé kategorie se mohou hlásit podnikatelé s příjmy do milionu a půl korun. Lidé v tomto pásmu zaplatí měsíčně 16 745 korun, tedy stejně jako letos. Naposledy se částka zvyšovala v roce 2024, a to o 745 korun měsíčně.

Do druhého pásma se mohou hlásit lidé splňující limit, a to bez ohledu na typ samostatné činnosti. Vstoupit mohou také OSVČ s příjmy do dvou milionů korun, které mají alespoň tři čtvrtiny příjmů z činnosti, na kterou lze uplatnit osmdesáti- či šedesátiprocentní výdajový paušál.

Třetí pásmo je určené OSVČ s příjmy do dvou milionů korun. I v tomto případě se měsíční částka navyšovala naposledy v roce 2024, a to o 1 139 korun. V příštím roce zaplatí podnikatelé 27 139 korun, přičemž jen na dani jde o 9 320 korun.

Podnikatele čeká nová EET

Malí živnostníci přijímající platby přímo od zákazníků na místě při osobním kontaktu budou mít jistou úlevu. Lidé v prvním pásmu mohou využít režim EET OFF. Živnostníci se mohou rozhodnout evidenci nevyužívat a namísto toho zaplatí měsíčně paušální daň ve výši 1 500 korun a povinné odvody na sociální a zdravotní pojištění navíc k paušální dani. OSVČ proto v takovém případě nebudou platit výše zmíněných 9 662 korun, ale 11 062 korun měsíčně.

EET však může přijít v následujícím období úpravou. Sdružení místních samospráv dříve upozornilo, že EET se bude vztahovat i na bezhotovostní kontaktní platby. Tato forma placení, včetně QR kódů, totiž zanechává elektronickou stopu v bankovním systému. Například v roce 2017 k tomu Ústavní soud přihlédl a tuto povinnost z EET vyňal, protože transakce si finanční správa může dohledat i jiným způsobem.

Oproti tomu převody z účtu na účet by neměly být v systému zahrnuty. Z technického pohledu přitom jde v obou případech o převod mezi účty, v případě QR platby jsou však údaje zadány při úhradě na místě, podobně jako u hotovosti nebo karty v provozovně. Oproti tomu on-line převod je uskutečněn bez fyzické přítomnosti a bez vzájemného kontaktu.

Nutnost evidovat bezhotovostní platby obhajuje jak šéfka Finanční správy Simona Hornochová, tak ministryně financí. „Podnikatel může platby směřovat na jakýkoliv účet, který nemusí být ani veden na jeho osobu. V praxi se ukázalo, že to bývají rodinní příslušníci. Problém také byl s různými platebními bránami, kde se platby agregují třeba na účtu v zahraničí a teprve pak se posílají podnikateli na účet,“ uvedla Hornochová během představení základních parametrů EET 2.0.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Listopadové lesy překvapují houbaře. Mykolog radí, jaké netradiční druhy hledat