Slevové šílenství Black Friday v Česku vrcholí. Jaké průměrné slevy obchodníci letos nabízejí?

Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst

  • Slevy v obchodech trvají už měsíc.
  • Češi utratí za slevy méně než sousedi.
  • Umělá inteligence mění nakupování.
  • Jak poznat falešnou slevu?
Více

Slevová akce Black Friday vrcholí v tomto týdnu. Blíží se totiž původní svátek, který byl spojen s výprodejem zboží ve Spojených státech. Tuzemští prodejci akci využívají k velkým slevám, které ale nemusí být až tak výhodné. Letos se v obchodech mohou lidé setkat nejčastěji s průměrnou výší slev v rozpětí 15 až 25 procent. Obchodníci si pak z této akce odnesou nárůst tržeb až o 40 procent. Jak se vyhnout případným nevýhodným nákupům?

Zákazníci v obchodech jsou doslova bombardováni nabídkami na slevy už více než měsíc. A zdaleka tomu není konec. Akční nabídku Black Friday mnoho prodejců bude využívat dál a přelije se i na začátek prosince. Přitom původní černý pátek připadá až na tento týden. Ve Spojených státech totiž následuje po Dni díkůvzdání, který je každoročně během listopadového čtvrtého čtvrtka. Současné období je vyvrcholením nákupní horečky, kterou zákazníci využívají k nákupům vánočních dárků.

ČTĚTE TAKÉ: Sterzik končí v čele Stačilo! Po volebním debaklu nebude obhajovat funkci předsedy.

Podle poradenské společnosti Boston Consulting Group letos Češi utratí v této akci okolo 2 700 korun. Ve srovnání s Polskem či Německem jde o třetinu menší částku. Tuzemští spotřebitelé slevy vyhledávají už v říjnu. Reálná a férová sleva, kterou čeští nakupující očekávají, je v průměru 35 procent a více. Nejvyšší slevy čekají u oblečení, obuvi a módních doplňků, a to minimálně 38 procent, respektive 36 procent v dětské kategorii. Naopak u elektroniky se spokojí se slevou 30 procent,uvádí výzkum poradenské společnosti.

Letos se navíc poprvé objevuje u nakupování velký fenomén. Tím je využívání umělé inteligence. Výzkum poradenské společnosti tvrdí, že využít AI hodlá 41 procent nakupujících. Celých 15 procent respondentů uvedlo, že už má s touto formou nakupování zkušenosti. „Polovina nakupujících využívá nebo bude využívat AI k porovnávání různých produktů a 45 procent potom k vyhledávání nejvýhodnějších nabídek. Práci si ulehčí při hledání technických specifikací produktů 41 procent lidí a třetina využije umělou inteligenci k tomu, aby jim poradila s výběrem dárků,“ dodává komentář k analýze.

Podle ředitele Shoptetu Jana Hospodky se obchodníci nastavením slev nevyhnou. Zákazníci totiž s nimi již počítají a čekají na ně. Skutečná nabídka slev se ale od potřeb spotřebitelů velmi liší. „Průměrná výše slevy bude letos v rozpětí 15 až 25 procent. Vždy ale záleží na daném segmentu a druhu zboží,“ uvedl Hospodka. Na Black Friday obchodníci očekávají, že jim přinese nárůst tržeb o 30 až 40 procent.

Marketingový manažer společnosti Upgates Michal Benatzky připomíná, že v současné době se obchodníci bez tohoto svátku neobejdou. Menší obchodníci přesto nemohou konkurovat velkým hráčům, kteří nabízejí nejvýhodnější akce. „Malé e-shopy nemohou nabízet obří slevy jako jejich větší konkurence. Sází však na péči o zákazníka, rychlou komunikaci a jiné benefity. Black Friday znamená pro řadu obchodníků také začátek vánočních nákupů, kdy chtějí podpořit loajalitu zákazníků, ne tlačit na marži,“ uvedl Benatzky.

Ten také uvádí, že využívání umělé inteligence je už dnes pro mnohé obchodníky samozřejmostí. „AI stále častěji promlouvá i do cenotvorby a dokonce spotřebitelům doporučuje produkty z konkrétních stránek. Pokud budou malí prodejci optimalizovat své e-shopy také pro AI jazykové modely, budou větším obchodům konkurovat rychleji a efektivněji,“ dodal Benatzky.

Dejte si pozor na falešné slevy

V České republice není období slev nijak ohraničeno a obchody je nabízejí různě v rozmezí října až začátku prosince. Česká obchodní inspekce proto provedla dvě velké akce zaměřené na obchodní řetězce a internetové obchody. První se uskutečnila mezi 14. a 31. říjnem, kdy bylo provedeno 250 kontrol.

Výsledkem bylo celkem 91 porušení zákona, kdy obchodníci nesprávně uváděli slevu. Konkrétně šlo o případy, kdy sleva nebyla odvozena z nejnižší ceny za posledních 30 dní před jejím zlevněním. Nejednalo se tedy o slevu, ale o zdražení. Kontroloři také zjistili ve 37 případech užití nekalé obchodní praktiky v souvislosti s oceňováním.

Druhá akce probíhá od 11. listopadu do 6. prosince. Inspekce se zaměřuje na slevové akce označené jako Black Friday a Cyber Monday. Celkem bylo zatím provedeno 172 kontrol a 71 obchodů nemělo slevy v pořádku. Nesprávně uvedenou slevu neboli zdražení mělo 29 zkontrolovaných obchodníků. Inspektoři odhalili prohřešky v celkem 41 % z celkového počtu provedených kontrol.

Chyba na straně obchodníků u nesprávného uvedení slevy je přitom nejčastějším porušením i během roku. Česká obchodní inspekce provedla v minulém roce 1 755 kontrol a porušení zjistila v 796 případech. To je celkem 45 procent z celkového počtu kontrol. Samotné neposkytnutí či nesprávné uvedení nejnižší ceny za posledních 30 dní bylo prohřeškem v celkem 370 případech. Celkově za loňský rok padlo 385 pokut ve výši 17,5 milionu korun.

„Na základě i těchto zjištění je třeba zopakovat, že slevy mají jako marketingový nástroj vliv na spotřebitelské chování a rozhodování spotřebitelů ohledně koupě. I přes opakované kontroly přitom stále dochází k porušování zákonných povinností ze strany prodávajících,“ uvedl pro CNN Prima NEWS mluvčí České obchodní inspekce František Kotrba.

Spotřebitelé by si proto při Black Friday měli dávat velký pozor, zda se jedná o skutečnou slevu. Obchodníci musí na cenovce uvést, jaká byla cena výrobku v posledních 30 dnech. Až z ní může být vypočítána sleva. V opačném případě je spotřebitel klamán a může se také stát, že si koupí zdražené zboží.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Drastické diety schované za zdravý životní styl. Sociální síť zakázala nebezpečný trend