Černý pátek, akce moc výhodné nejsou
Nákupní svátek Black Friday má ve Spojených státech velmi silnou tradici. Bylo proto jen otázkou času, kdy se dostane také do Česka. Obchodníci v tuzemsku nabízejí nejrůznější akce, s jejich výhodností je to však složitější. Původní nákupní horečka v USA má ale velmi zajímavou a silnou historii. Odkud se vzal název tradičních spotřebitelských žní a jaké další akce na „černý pátek“ navazují?
Čtvrtý čtvrtek v listopadu, na který v USA tradičně připadá Den díkůvzdání, je dnes brán jako startovní čára pro velkou nákupní událost – Black Friday. Ten následuje o den později a je s ním spojován začátek předvánočního shonu po dárcích. Zejména u českých obchodů je pak svátek doprovázen slevovými akcemi, které mohou být ale ve skutečnosti zdražením. Původně se přitom Black Friday ve Spojených státech vyvíjel úplně jinak.
ČTĚTE TAKÉ: Nenaleťte obchodníkům s dálničními známkami, radí Kupka. Využívají jednoduchý, ale účinný trik
Název Black Friday, neboli černý pátek, odkazuje na finanční krize. Poprvé byl černý pátek na burze zaznamenán v roce 1869, kdy došlo ke krachu. To se poté opakovalo i v roce 1929, kdy také došlo k černému pátku na newyorské burze a následně k celosvětové finanční krizi.
Negativní název se vztahoval také k událostem v 50. letech minulého století ve Philadelphii, kdy tamní policisté označovali Black Friday jako chaos. Ten se měl odehrávat každoročně po čtvrtečním Dni díkůvzdání, protože lidé následně začali hromadně vykupovat obchody. A proč zrovna v pátek? V sobotu se totiž odehrával tradiční zápas amerického fotbalu mezi týmy Army a Navy. Mezi oběma vojenskými akademiemi panuje velká rivalita a univerzitní klání je mezi obyvateli Spojených států velmi oblíbené. Policisté tak kromě chaosu v obchodech museli řešit i ucpanou dopravu nebo vyšší výskyt krádeží.
Obchodníci často „čarují“ se slevami. Expertka radí, na které matoucí techniky si dát pozor
Obchodníci často neuvádějí nejnižší cenu za posledních 30 dní, upozornila ve vysílání CNN Prima NEWS právní expertka společnosti dTest Lucie Kejharová a dodala, že dochází i k dalším prohřeškům. Prodejci mají přitom od loňského roku povinnost tyto údaje o slevách uvést na cenovkách. Expertka mimo jiné poradila, jak se tomuto „čarování s čísly“ vyvarovat.
Obchodníci ale Black Friday začali využívat ve větší míře až ke konci 80. let. Podle nich je tento den spojený s tím, že se z červených čísel dostávají do černých, neboli do zisku. Tento význam pomohl změnit celý náhled na negativní pohled svátku a stal se mezi spotřebiteli velmi oblíbený. Toho obchodníci využili a větší slevové akce začali nabízet už od Dne díkůvzdání až do tzv. Cyber Monday. Ten odkazuje na nákupy online, které se rozběhnou po Black Friday a víkendových slevách v obchodech.
Obliba svátku se rozlévala i za hranice Spojených států a v zemích jako Německo či Velká Británie jeho popularita nadále roste. Jinak tomu není ani v České republice. Letos očekávají obchodníci velké tržby a předpokládají, že po letech šetření se spotřebitelé vrhnou do většího utrácení. „Během Black Friday e-shopy očekávají, že tržby porostou troj- až desetinásobně. Závisí to na zaměření sortimentu, ale i míře, s jakou se e-shop věnuje propagaci. Zároveň předpokládáme, že Češi letos utratí o 10 procent více než v roce 2023,“ řekl marketingový manažer společnosti Upgates Michal Benatzky.
Asociace pro elektronickou komerci eviduje, že Češi loni dali za nákupy více než sedm miliard korun. To je podobná částka jako před dvěma lety. „Letos bude opět největší zájem o zboží z kategorie elektronika, móda a obuv, hry a hračky pro děti, ale také domácí vybavení a dekorace. Dále zlevňují produkty v kategorii zdraví a wellness, které zákazníci nakupují nejen jako dárky, ale i pro vlastní potěšení,“ upřesňuje Michal Benatzky.
Pozor na falešné slevy
Lidé by si ale měli dát pozor na správné uvádění slev. Ty kontroluje například Česká obchodní inspekce. Zároveň s tím varuje spotřebitele, aby na nevýhodné slevy nenaskakovali a raději si cenu zboží několikrát ověřili. Česká verze se totiž od tradičního Black Friday ve Spojených státech liší.
„Doporučujeme obezřetnost nejen při výběru výrobků, ale i kde a od koho výrobek koupit. Zejména u dražších výrobků je třeba zvážit kvalitu výrobku, jeho životnost a dostupnost servisu, jak budu moci uplatňovat svá spotřebitelská práva i otázky spojené s bezpečnou platbou,“ uvedl ústřední ředitel obchodní inspekce Jan Štěpánek.
A na jaké triky se mají lidé připravit? Nejčastějším prohřeškem bývá uvádění slev. Obchodník totiž musí od minulého roku uvádět nejnižší cenu výrobku v posledních 30 dnech. Až z ní může být vypočítána sleva. Jedná se o častou chybu obchodníků. Prodejci v opačném případě klamou spotřebitele tím, že uvádějí nepravdivou výši slevy, kterou vypočítali z dříve uměle navýšené ceny. Více o tipech, jak nenaletět, píšeme zde.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Češi vzali polské tržnice útokem. Vánoční stromek nakoupíme i o dva tisíce levněji, chválí si