Snížení slev na jízdné bylo nutné. Ceny jsou i nadále atraktivní, hají změnu Kupka

Martin Kupka

Rozhovor s Martinem Kupkou

Slevy ve veřejné dopravě pro seniory a studenty se od 1. dubna sníží ze současných 75 procent na 50 procent z jízdného. Jde o jeden z mnoha škrtů, kterým chce vláda premiéra Petra Fialy (ODS) snížit deficit státního rozpočtu. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS sdělil, že hodlá ve svém rezortu najít další úspory. Ty by se ale v žádném případě neměly týkat investic.

V současnosti mohou slevy ve výši 75 procent z jízdného využívat studenti do 26 let a senioři starší 65 let. Vládní pětikoalice už před loňskými volbami do Sněmovny avizovala, že chce systém slev upravit. Současnou podobu kritizovala jako nehospodárnou.

Podle Martina Kupky bylo stlačení slev ze 75 procent na 50 nezbytné. „Snažili jsme se zajistit, aby ty slevy byly i nadále atraktivní. Předchozí vláda v minulosti nachystala 75procentní slevu, ale nenašla na ni místo v rozpočtu, to jsme museli změnit. Snížení slevy na 50 procent bylo nezbytné a mělo by spoustu věcí řešit. Zneužívání systému bude výrazně menší,“ řekl místopředseda ODS.

Redukce slev by měla státní kase ročně ušetřit přes 1,8 miliardy korun. Kupka hodlá v resortu dopravy hledat další úspory, a to opět v řádu miliard. Fialův kabinet totiž chce původní návrh schodkového rozpočtu někdejší ministryně financí Aleny Schillerové (ANO) seškrtat minimálně o 80 miliard.

„Další úspory v dopravě budeme muset bohužel najít, a to hlavně v oblasti údržby běžných výdajů. Budeme se snažit, aby se úspory nedotkly investic,“ řekl Kupka ve vysílání CNN Prima NEWS. Jedním z dalších příjmů pro státní kasu by mohlo být zdražení dálniční známky, což ministr dopravy avizoval už před mnoha dny. O kolik a kdy známky podraží, ale zatím není jasné.

„Cena dálniční známky by měla odrážet rozsah dálniční sítě. Deset let se v Čechách cena neměnila. Zároveň se v dalších letech bude rozšiřovat dálničních síť a lidem se služba bude zkvalitňovat. Jsme na začátku debaty, zmínit termín by bylo předčasné,“ uvedl Kupka.

Jeho spolustraník a ekonomický expert ODS Jan Skopeček přitom v letech 2018 a 2019 opakovaně vyzýval naopak ke zlevnění dálničních známek. Argumentoval tak mimo jiné na základě ne zrovna optimální průjezdnosti dálnice D1. Tehdy resort spravovalo hnutí ANO.

Podle Kupky ale zlevnění známek už není na stole. „V té době jsme každý den slyšeli o zácpě na D1, tak doufám, že to bude v dalších letech úplně jinak. Dálniční síť se bude zkvalitňovat,“ slíbil Kupka.

Tagy: