Vyšší rychlost na dálnicích? Přibudou mrtví a zranění, nesouhlasí s vládou Kalousek

Dálnice D8 u Lovosic

Řidičáky od 17 let

Vláda premiéra Petra Fialy (ODS) navrhuje, aby se na některých úsecích dálnic mohlo jezdit až 150 km/h. S tím nesouhlasí expředseda TOP 09 Miroslav Kalousek. Bývalý ministr financí se totiž obává, že by se touto změnou zvýšil počet mrtvých a raněných na dálnicích.

Že by se na vybraných úsecích dálnic za příznivých podmínek mohl zvýšit rychlostní limit o 20 kilometrů v hodině na 150 km/h, sliboval Fialův kabinet už v listopadovém koaličním prohlášení. Tento záměr je stále aktuální, potvrdil nově ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

„Kloním se k tomu, aby za přesně určených podmínek v úsecích s moderní telematikou a v okamžiku, kdy tomu bude odpovídat provoz a povětrnostní podmínky, mohly proměnné dopravní značky zvýšit limit až na 150 km/h. A naopak aby se mohl limit snižovat, když to vyžaduje aktuální situace,“ řekl Kupka v rozhovoru pro deník Právo.

Podle něj by takový způsob přispěl k bezpečnějšímu pohybu po silniční síti. Místopředseda ODS se ve svých tvrzeních odkazuje na dálniční systém v Německu, jehož princip je velmi podobný.

Tento plán se ale příliš nezamlouvá Miroslavu Kalouskovi. „Pro 150 km/h na českých dálnicích bych ruku nezvedl. Bál bych se, že se tím budu podílet na vyšším počtu mrtvých a raněných,“ zmínil Kalousek na Twitteru.

Proti byl Zeman i Ťok

Poslanci už přitom jednou zvýšení rychlosti na dálnicích schválili. V roce 2015 však změnu shodil ze stolu Senát a také prezident Miloš Zeman avizoval, že by případnou novelu zákona o pozemních komunikacích vetoval. Proti návrhu vystoupil také tehdejší ministr dopravy za ANO Dan Ťok.

Trendem evropských dálnic je v poslední době spíš snižování povolené rychlosti. Například v Nizozemsku došlo nedávno ke stanovení 100 km/h, o omezení se mluví i v již zmíněném Německu, a to na 130 km/h (stejně je jako teď v Česku).

Zvýšení rychlostního limitu na vybraných úsecích dálnic na 150 km/h přitom není jedinou výraznou změnou, kterou hodlá Fialova vláda na silnicích prosadit. Ministr Kupka prozradil, že se zabývá možnou změnou ohledně povolené věkové hranice řidičů.

„Na Slovensku je možné už od 17 let za asistence zkušeného řidiče řídit motorové vozidlo. Odezvy jsou takové, že to velmi významně přispívá k ohleduplnějšímu chování na silnicích. V přítomnosti zkušeného řidiče, často rodiče, získávají začínající řidiči první návyky,“ uvedl Kupka. Později dodal, že doprovázející řidič by měl mít nejméně desetiletou zkušenost a „čisté bodové konto“.

Podle Kupky případ Slovenska ukazuje, že jde o prvek, který by mohl přispět k větší bezpečnosti. „Platí, že mnoho dopravních nehod je dáno nedostatkem řidičských zkušeností a odhadu toho, co rychlá jízda může způsobit,“ doplnil šéf resortu dopravy. Pro tento návrh by zvedl ruku i Kalousek.

Tagy: