Premiér Andrej Babiš (ANO) se zastal ministra průmyslu, obchodu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO) netradičním způsobem. Na Havlíčka se totiž po sérii nehod na tuzemských železnicích snesla kritika, že dvě ministerstva nestíhá. Podle Babiše je ale nejpracovitější ministr, který vstává ve čtvrt na pět, tedy dřív než on. Z toho si nyní dělá legraci politická opozice.
Babišova slova vyvolala u některých opozičních politiků další reakce. „Mohl by pan premiér a Úřad vlády pravidelně zveřejňovat, kdy členové jeho vlády chodí spát a kdy vstávají?“ zeptal se předseda opoziční KDU-ČSL Marian Jurečka a okomentoval premiérův výrok: „Protože to teď začíná být asi jediný parametr, kterým pan premiér hodnotí úspěšnost daného ministra.“
O soutěži, kdo je vzhůru dřív, se zmínil i předseda ODS Petr Fiala. „Andrej Babiš brání práci ministra Havlíčka tím, že vstává ve čtvrt na pět. To bylo pořád řečí o vládě odborníků a ona je to vlastně soutěž, kdo je dřív vzhůru,“ uvedl Fiala.
Nad Babišovými slovy se pozastavila i poslankyně STAN Věra Kovářová. „Všichni se asi shodnou na tom, že lokomotivu by nevyspalý člověk řídit neměl, protože to smrdí průšvihem, zato republiku, tu naši rekordmani se spánkovou deprivací řídit mohou,“ pravila poslankyně.
Na Facebooku dokonce vznikla recesistická skupina s názvem Podpora ekonomiky buzením ministra Havlíčka každý den už ve 2:15. Zareagovalo na ni k pondělnímu poledni 1 900 uživatelů Facebooku.
Na ministra dopravy se Babiše ptali před odletem na summit EU do Bruselu minulý čtvrtek. Někteří opoziční politici viní vládu z toho, že je Karel Havlíček ministrem dvou resortů, a tak nemůže zvládat své povinnosti. Taková slova zaznívají jak z TOP 09, tak z Pirátské strany.
Havlíček by neměl vést ministerstvo dopravy jen napůl, tvrdí Černohorský z Pirátů
Sedm mimořádných událostí včetně tragických nehod na českých železnicích během července není podle Martina Kolovratníka (ANO), předsedy sněmovního podvýboru pro dopravu, ničím zvláštním. Lukáš Černohorský (Piráti) naopak naznačil, že by ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) měl zvážit setrvání ve funkci.
„Vstává o půl hodiny dříve než já, ve čtvrt na pět. Když se staly ty nehody, okamžitě tam jel. Každý máme nějaký tah na branku. Pan Havlíček dělá maximum, máme největší investice. Někdy mám z těch vašich otázek pocit, že by měl Havlíček řídit všechny vlaky v zemi,“ reagoval Babiš, který v kumulaci dvou ministerských funkcí nevidí problém a Havlíčka označil za nejpracovitějšího ministra.
Havlíček po sérii nehod založil komisi pro bezpečnost na železnici, první zasedání se konalo minulý týden. Komise se shodla na zvýšení investic do lokálních tratí.
Komisi tvoří 16 lidí, mezi členy jsou zástupci drážního odboru, Správy železnic, Drážní inspekce, Drážního úřadu, za dopravce pracovníci Český drah a ČD Cargo a dále dva zástupci z akademické obce. Komise také komunikuje s odbory. Zasedat bude jednou za 14 dnů.