Obchodní řetězce se ani letos nevyhnuly vysokým pokutám. A to za nejrůznější přešlapy. Nejčastějším prohřeškem bylo, že uváděná sleva byla ve skutečnosti zdražením. Pochybení našla Česká obchodní inspekce i u pokladen: Zaměstnanci chybně markovali zboží, a to i za dvojnásobnou cenu. Většina výše vyjmenovaného platí i pro ty nejznámější a největší řetězce.
Obchody s potravinami se nevyhnou občasnému nepoctivému chování. Od České obchodní inspekce proto dostávají statisícové pokuty v každém čtvrtletí. Portál Kverulant.org získal přehled pravomocných pokut, které inspekce ve třetím kvartále uložila. V tabulce se můžete podívat, kdo byl největší hříšník.
ČTĚTE TAKÉ: Nebezpečná hračka na českém trhu: Dětem hrozí udušení, prodejce vrací peníze i bez dokladu
Obchod | Počet pokut | Výše pokut za 3. čtvrtletí 2024 v Kč |
---|---|---|
Billa | 7 | 940 000 |
Lidl | 5 | 867 000 |
Penny Market | 3 | 240 000 |
Tesco | 5 | 167 000 |
Hruška | 7 | 45 000 |
COOP | 4 | 38 000 |
Albert | 2 | 20 000 |
Celkem | 33 | 2 317 000 |
Zdroj: Kverulant.org / Česká obchodní inspekce |
Za pouhé tři měsíce zjistili kontroloři pochybení ve 33 případech. Pravomocně za to padly pokuty v celkové výši přes dva miliony korun. Nejvíce pokut dostala společnost Billa, která obdržela sedm pokut za téměř milion korun.
Portál Kverulant uvádí rovněž důvody vysokých pokut. Společnost Lidl například účtovala zakoupené výrobky v částkách, které byly rozdílné od deklarované ceny. Neinformovala také spotřebitele o cenových předpisech, a navíc sdělila nesprávné údaje o referenční ceně výrobků nabízených ve slevě.
Stejný obchodní řetězec kromě toho neinformoval spotřebitele o nejnižší možné ceně výrobku nabízeného k prodeji ve slevě. Nesprávně uvedená cena je častým proviněním obchodních řetězců. „Kaufland u olivového oleje Costa d’Oro uvedl na cenovce aktuální cenu 149,90 Kč, přeškrtnutou cenu 269,90 Kč a vyjádření slevy 44 procent. Avšak nejnižší cena za posledních 30 dní před poskytnutím slevy byla 140 Kč, nikoli 269,90 Kč. Ve skutečnosti tak Kaufland prodával tento olej dráž než původně. O žádnou slevu tak nešlo,“ uvádí portál.
Kontroloři trestají často
O nesprávně uvedených slevách informovala i redakce CNN Prima NEWS. Podle dat České obchodní inspekce zaplatili prodejci za tento přešlap od začátku letošního roku přes devět milionů korun.
Pokuty udělené za tři čtvrtletí 2024
Obchod | Sankce |
---|---|
Albert | 1 690 000 Kč |
Billa | 2 115 000 Kč |
Globus | 65 000 Kč |
Kaufland | 1 505 000 Kč |
Lidl | 1 085 000 Kč |
Penny | 2 615 000 Kč |
Tesco | 0 Kč |
Zdroj: Česká obchodní inspekce |
V praxi jde o případy, kdy obchodníci uvádějí slevu, která však není vypočítaná z nejnižší ceny produktu nabízeného v posledních 30 dnech. Ve skutečnosti se tak jedná o zdražení, a nikoli o slevu.
Před klamavými údaji týkajícími se slev varuje i spotřebitelský časopis dTest. Pro obchodníky platí povinnost uvádět slevy z nejnižší možné ceny za poslední měsíc od ledna 2023. „Spotřebitelům však může připadat zvláštní, že se s údajem nesetkají na všech cenovkách, kde by jej čekali. Existuje totiž řada zákonných výjimek, které prodejce této povinnosti zbavují. Především se údaj neuvádí u výrobků s krátkou dobou spotřeby a výrobků podléhajících rychlé zkáze,“ uvádí časopis možné výjimky.
Co by zákazníky mělo zneklidňovat, je fakt, že pokuty za tento prohřešek se objevují už druhý rok od chvíle, co novela o ochraně spotřebitele vstoupila v platnosti. A četnost porušení právních předpisů neklesá. V prvním čtvrtletí provedla Česká obchodní inspekce 477 kontrol a ve 178 případech, tedy ve více než třetině, došlo k pochybení.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Češi nereklamují potraviny, řetězce na tom vydělávají miliardy. Experti poradili, jak na to