Největší řetězce se letos nevyhnuly přešlapům v podobě nesprávně uváděných slev. Z čísel České obchodní inspekce pro CNN Prima NEWS vyplývá, že letos museli obchodníci zaplatit přes devět milionů korun. Nejčastějším prohřeškem bylo, že uváděná sleva byla ve skutečnosti zdražením. Nebyla totiž vypočítána z nejnižší nabízené ceny za posledních 30 dní. Alarmující je, že až ve 40 procentech kontrol v každém kvartálu se najde nějaké porušení právních předpisů u slev.
Poskytování slev si nemůže odpustit žádný obchodní řetězec na tuzemském trhu. Kontroly od České obchodní inspekce ale naznačují, že se prodejci dopouštějí klamání zákazníků. A nejedná se o neprověřené nebo neznámé obchodníky. Sankce putují přímo největším hráčům, jako je Penny Market, Billa, Albert, Kaufland a Lidl. Všechny zmíněné řetězce obdržely od ledna pravomocné pokuty přes milion korun.
Pokuty udělené za tři čtvrtletí 2024
Obchod | Sankce |
---|---|
Albert | 1 690 000 Kč |
Billa | 2 115 000 Kč |
Globus | 65 000 Kč |
Kaufland | 1 505 000 Kč |
Lidl | 1 085 000 Kč |
Penny | 2 615 000 Kč |
Tesco | 0 Kč |
Zdroj: Česká obchodní inspekce |
Jako nejčastější prohřešek je přitom porušení zákona o ochraně spotřebitele, který se týká informací o slevě z ceny výrobku. V praxi jde o případy, kdy obchodníci uvádějí slevu, která však není vypočítaná z nejnižší ceny produktu nabízeného v posledních 30 dnech. Ve skutečnosti je produkt dražší a nejedná se o žádnou slevu.
Slevy přes aplikace budou přibývat, očekávají řetězce. Platíme soukromím, varuje ekonomka
Věrnostních programů v supermarketech bude přibývat. Předpokládá to prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza. Sdružení spotřebitelů i některým ekonomům ale vadí, že ten, kdo si aplikaci nebo kartičku nepořídí, bývá výrazně znevýhodněn. Podle ekonomky Jany Matesové spotřebitelé za klubové slevy platí svým soukromím.
Do pokut jsou ale započítané i jiné prohřešky. Přesto podle mluvčího České obchodní inspekce Františka Kotrby jasně dominují špatně uváděné slevy. „Inspekce vyhodnocuje čtvrtletně kontrolní akce, které jsou zaměřené na prodávající v rámci celé tržní sítě včetně internetových obchodů, jež ověřují správnost informací o ceně výrobku, u kterých prodávající deklaroval slevu, poctivost prodeje a další povinnosti vyplývající ze zákona o ochraně spotřebitele,“ řekl pro CNN Prima NEWS Kotrba.
Před klamavými údaji na slevách varuje i spotřebitelský časopis dTest. Pro obchodníky platí povinnost uvádět slevy z nejnižší možné ceny za poslední měsíc od ledna 2023. „Spotřebitelům však může připadat zvláštní, že se s údajem nesetkají na všech cenovkách, kde by jej čekali. Existuje totiž řada zákonných výjimek, které prodejce této povinnosti zbavují. Především se údaj neuvádí u výrobků s krátkou dobou spotřeby a výrobků podléhajících rychlé zkáze,“ uvádí časopis možné výjimky.
Na první pohled se může zdát, že milionové pokuty jsou pro obchodní řetězce citelné. Přesto si placení sankcí mohou pohodlně dovolit. Řetězec Penny Market loni obdržel čistý zisk 920 milionů korun. Billa ohlásila čistý zisk za minulý rok 458,87 milionu korun a Albert měl předloni zisk 1,98 miliardy korun.
Kontroloři odhalují porušení velmi často
Co by zákazníky mělo zneklidňovat, je, že pokuty se objevují už druhým rokem, co je novela zákona o ochraně spotřebitele v platnosti. A četnost porušení právních předpisů neklesá. V prvním čtvrtletí provedla Česká obchodní inspekce 477 kontrol u 178 případů došlo k pochybení. Z celého počtu se jedná o chybovost v 37 procentech případů.
Ve druhém čtvrtletí provedli kontroloři jen 259 šetření. K porušení ale došlo u 106 z nich. K pochybení tak došlo v téměř 41 procentech případů. Nejčastějším pochybením byla právě informace o slevě, která se nevázala na nejnižší cenu za posledních 30 dní.
„Druhým nejčastějším zjištěním byla poctivost prodeje výrobků a poskytování služeb, a to ve 29 případech. Z toho ve 27 případech došlo k porušení ustanovení, kdy došlo k nesprávnému účtování prodávaných výrobků. Třetím nejčastěji porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele byla povinnost prodávajícího informovat v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb,“ uvádí Česká obchodní inspekce.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Podívejte se, jak chléb od revoluce zdražil. Za mzdu si jich ale koupíme víc