Výluky
Vnitrostátní vlakové spoje se po koronavirové krizi vracejí k běžnému provozu. Během července a srpna se ale cestující jako obyčejně musí připravit na řadu výluk. Správa železnic naplánovala na červenec a srpen celkem 163 oprav.
V červenci plánuje Správa železnic 80 omezení, kdy bude nutné zavést náhradní dopravu, v srpnu by jich pak mělo být až 83. Letní období vybrala zejména z důvodu menšího počtu cestujících. Jenže letos podle průzkumů 79 procent Čechů kvůli pandemii plánuje strávit letní dovolenou v tuzemsku. Plánované výluky na železnici by tak mohly letošní situaci zkomplikovat více než v minulých letech.
Odborný redaktor serveru Zdopravy.cz Jan Sůra si nemyslí, že by železniční omezení měla mít na prázdninové cestování nějaký zásadní vliv. „Výluky neznamenají totální zastavení provozu, vždycky je tam nějaká náhradní autobusová doprava. U těch dálkových tras může dojít k nějakým zpožděním, ale nemělo by to cestující odradit od ježdění vlakem,“ myslí si Sůra.
K situaci se pro CNN Prima NEWS vyjádřil také mluvčí Správy železnic Marek Illiaš. Ten zdůrazňuje, že výlukový jízdní řád se tvoří vždy minimálně půl roku dopředu a naplánování omezení provozu je dlouhodobým procesem.
Některé tratě neodpovídají požadavkům 21. století
„Česko má jednu z nejrozvinutějších železničních sítí v Evropě, má celkem přes 9 tisíc kilometrů tratí. Z toho plyne, že je potřeba je v průběhu celého roku opravovat,“ vysvětluje Illiaš. Práce Správy železnic navíc byla částečně zabrzděna během pandemie koronaviru. Organizace například nemohla používat součástky objednané z Itálie.
Přestože Správa železnic naplánovala přes léto 163 oprav českých železnic, tak v některých úsecích stále nevypadají zcela ideálně. „Tratě jsou u nás v různorodém stavu. Některé jsou dobré a pak tu máme tratě, které vůbec neodpovídají požadavkům 21. století,“ říká Jan Sůra. Podle jeho názoru je například trasa Praha–Beroun na úrovni z 60. let minulého století.
Letní výluky v Česku:
1. Pokračující modernizace železničního uzlu Přerov, jež bude znamenat značná omezení osobních vlaků zejména ve směru Olomouc a Hranice na Moravě. Určité dopady mají tyto stavební práce i na směr Otrokovice.
2. V úseku Beroun – Zdice budou 6. - 14. 8. probíhat nepřetržité výluky vždy jedné z traťových kolejí, což bude znamenat nahrazení osobních vlaků autobusy a u vlaků dálkové osobní dopravy je nutno rovněž počítat se zpožděním.
3. Dolní Žleb – Děčín – Prostřední Žleb, kde z důvodu opravných prací v 1. traťové koleji bude v období 17.7 až 9.8. nahrazena část osobních vlaků náhradní autobusovou dopravou.
Na ostatních tratích celostátního významu bychom upozornili na tyto výluky:
1. Olomouc – Nezamyslice, kde od 5.6. do 1.8. bude zastaven provoz nejdříve v úseku Olomouc – Prostějov a poté Prostějov – Nezamyslice z důvodu opravných prací v celém úseku.
2. Brno – Horní Heršpice – Střelice, kde jsou od 15.6. do 15.10 plánovány modernizační práce a provoz je rovněž zcela zastaven.
3. Plzeň – Třemošná, kde z důvodu stavby silnice I/20 a II/231 v Plzni je plánován zastavený provoz od 18.5. do 11.9.
4. Hronov – Police nad Metují, kde je plánována oprava železničního mostu v termínu 17.8 – 31.8.
5. Liberec – Mníšek pod Brdy a Raspenava Frýdlant v Čechách od 28.7 do 23.8 zastavený provoz pro rekonstrukce mostů.
6. Liberec – Hrádek nad Nisou od 3.8. do 1.9 je plánována oprava jednoho z mostů a rovněž bude využita k likvidaci jednoho nadjezdu v havarijním stavu.
7. Praha - Lysá nad Labem, kde probíhají modernizační práce většího rozsahu. Zde se počítá během prázdnin s větším počtem výlukových jízdních řádů tak, aby bylo možné provést co nejvíce vlaků osobní dopravy.
Na regionálních tratích z důvodu vazby na letní turistickou sezónu bychom upozornili na tyto výluky:
1. Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice, kde pokračuje zastavený provoz od 15.6. do 24.7. z důvodu opravy mostních objektů.
2. Šternberk – Olomouc, kde se od 1.3. prakticky do konce tohoto roku plánují stavební práce spojené s elektrifikací celého úseku Uničov – Olomouc.
3. Ledeč nad Sázavou – Zruč nad Sázavou, kde od 28.7. bude zahájena generální oprava tunelů a bude trvat dvě stavební sezóny, přičemž tyto práce nelze provádět v zimě.