Start[up]ujeme: Jak problémy proměnit v podnikání a tvořit zlaté firmičky?
![Třetí díl podcastu Start[up]ujeme: Zprava Ondřej Krátký, zakladatel a CEO grid.online, spoluzakladatel Liftago, a Kamila Zahradníčková, zakladatelka a CEO Lakmoos AI Zdroj: CNN Prima NEWS](https://cdn.administrace.tv/2025/09/01/medium_169/50997fca307b629b6121cf11bfd46b5e.jpg)
Třetí díl podcastu Start[up]ujeme: Zprava Ondřej Krátký, zakladatel a CEO grid.online, spoluzakladatel Liftago, a Kamila Zahradníčková, zakladatelka a CEO Lakmoos AI Zdroj: CNN Prima NEWS Zdroj: FTV Prima

Říká se, že Češi mají „zlaté ručičky“. Ale co když tyhle ručičky raději zakládají firmičky? Nový díl videopodcastu Start[up]ujeme ukazuje, že podnikání není jen o byznysu, ale také o odvaze řešit problémy. Hosty byli Kamila Zahradníčková, zakladatelka a CEO startupu Lakmoos AI, a Ondřej Krátký, zakladatel a CEO grid.online a spoluzakladatel Liftaga.
V úvodu pořadu zaznělo, že z nedávného průzkumu Presto Index vyplývá, že mladí lidé chtějí podnikat nebo už podnikají – 12 % již podniká a 45 % to zvažuje. Nejčastěji uvádějí, že chtějí dělat to, co je baví, rozhodovat sami za sebe, nechtějí dodržovat pracovní dobu a hledají výzvu. Motivace k podnikání se tak často liší od čistě finančního cíle.
A Ondřej Krátký vzpomíná na své začátky: „Já jsem začal podnikat ve 20 letech a předtím jsem byl zaměstnaný, tak jsem měl to srovnání… pro mě nebyla tehdy hlavní motivace vydělat peníze, ale ovládat svůj vlastní osud. Já jsem vlastně v celkem fajn firmě, nemohl jsem si stěžovat na kolegy, ale co jsem chtěl změnit a viděl jsem, že něco špatně, tak to trvalo strašně dlouho nebo to nešlo vůbec. Já jsem chtěl dělat něco po svém a tím pádem, když se potom našla příležitost, seznámili mě s mýma dnešníma společníkama a to pro mě bylo způsob, kde můžu být aktivní a něco novýho vybudovat.“
Riziko přitom podle jeho slov nebylo rozhodující: „Já jsem ještě neměl rodinu a hypotéku… pro mě to nebyl žádný risk. Bylo to něco, co jsem si chtěl vyzkoušet jako mladý člověk.“
Od akademické půdy k AI startupu
Pro Kamilu Zahradníčkovou byl přechod z akademické sféry do podnikání logickým krokem, který vycházel z její touhy po reálném dopadu její práce: „Já Lakmoos zakládala, když jsem byla stále na magisterském studiu. V akademii mi přišlo, že všechno končí tím, že se publikuje výzkum, ale to mi nestačilo. Přestěhovala jsem se do Nizozemska a radila firmám se zákaznickým průzkumem… a dostala jsem se k rizikovým projektům. Potkala jsem spoluzakladatele Honzu Polišenského, a tak jsme si řekli, že si můžeme založit firmu, a tak jsme si jí založili.“
Ondřej Krátký, garant podcastu, porovnává zkušenosti začátečníků a pokročilých: „Drtivý zdroj problémů jsme byli my sami. Mysleli jsme si, že jde o to sehnat investora nebo být připraven na všechno, ale nejdůležitější bylo bavit se s co nejvíce zákazníkama. Jakmile jsme se soustředili na to, co je nejlepší pro zákazníka, začalo to růst a zrychlovat.“
Testování nápadů a první krize
Ondřej Krátký doplnil i praktický přístup ke zjišťování potřeb zákazníků: „Bavím se s lidmi, kteří mají problém, který chci řešit. Zjišťuju, jak často se objevuje, jak ho dnes řeší a jestli už existují produkty. Testování znamená bavit se s co nejvíce lidmi a ověřit, zda můžu jejich problém řešit. Nemusím rovnou stavět aplikaci – můžu to nakreslit, nasimulovat, otestovat.“
Podle Kamily Zahradníčkové je nápad hlavně levný. „Každý má ve sprše aspoň jednou za týden super nápad. Umění je zjistit, zda za nápad budou lidé ochotni zaplatit.“
Ondřej Krátký v rozhovoru vzpomenul i na finanční krize Liftaga: „Několikrát nám docházely peníze. Pomohlo nám, že jsme našli investora včas, který nám dal další rok života. Poučení: je třeba cukrovat i vysvětlovat rizika investorovi – nadchnout ho a zároveň být upřímný.“
Startup pro každého
A co Kamila Zahradníčková radí těm, kteří váhají s podnikáním? „Nemusíte okamžitě opustit práci, riskovat hypotéku – můžete po práci otestovat své nápady, simulovat řešení a zjistit, zda mají smysl.“
Ondřej Krátký doplnil několik vlastních postřehů a zkušeností. „Nejčastější případ je, že někdo zná odvětví, ví o problémech a vyřeší je – pak může založit firmu. Dnešní digitální svět umožňuje stavět firmy z vlastního pokoje. Ale nápad je těžký – bavit se s lidmi, poznat jejich problém a zjistit, zda je možné ho řešit efektivně.“ Kamila Zahradníčková na závěr přidává ještě jednu praktickou radu: „Systematicky se ptát na problém, navrhnout řešení bez týmu nebo investice a simulovat, zda funguje. Tak se dá bez rizika zjistit, zda má smysl pokračovat.“
Start[up]ujeme sledujte každou sobotu ve 13.30 na CNN Prima NEWS. Hned po odvysílání budou oba pořady – kratší TV část i delší videopodcastová verze – také na webu a jako audio na nejoblíbenějších podcastových platformách.
Hlavním partnerem pořadu je společnost CSG, která už 30 let rozvíjí průmyslový odkaz a posiluje obranyschopnost. Jde o globální holding s českými kořeny, který působí ve více než 70 zemích světa a zaměstnává přes 14 000 lidí. CSG nestaví jen na tradici, ale dívá se i do budoucnosti. Podporuje startupy a dává šanci novým nápadům v obraně, letectví i digitálních technologiích. Přispívá k tomu, aby byl svět bezpečnější.