Zrušený tendr na metro D
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil v tomto týdnu rozhodnutí o výběru vítěze tendru na stavbu další části metra D. Podle bývalého ředitele české Transparency International Davida Ondráčky tak může dojít k prodloužení výstavby i o několik let. Dopravní podnik (DPP) přesto upozorňuje, že je rozhodnutí nepravomocné. Pražští politici se zase přou, kdo za to může.
„To je velký výbuch Prahy, náměstka Zdeňka Hřiba v čele Dozorčí rady DPP a managementu Dopravního podniku. Historicky největší zakázka města jde pod stůl, metro D se zpozdí o roky, finanční ztráty budou miliardové. Kdo ponese odpovědnost?“ ptal se na sociální síti X někdejší ředitel české Transparency international David Ondráčka.
ČTĚTE TAKÉ: Uzavřený Libeňský most? Nový mohl dávno stát, Hřib se vyžívá v kolapsech dopravy, zní z ANO
Dopravní podnik zdůraznil, že verdikt není definitivní. Pro CNN Prima NEWS to sdělil mluvčí společnosti Daniel Šabík v reakci na dotaz mířený na náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti).
„Rozhodnutí ÚOHSu z tohoto týdne je také prvoinstanční a nepravomocné, týká se posouzení kvalifikace zbývajících dvou uchazečů. A v žádném případě neznamená shození nebo zrušení veřejné zakázky (VZ). S prvoinstančním rozhodnutím ÚOHSu nesouhlasíme a podáme vůči němu rozklad. DPP postupuje v zadávacím řízení striktně podle zákona o zadávání VZ, ostatně nám ÚOHS vždy dal nakonec za pravdu,“ uvedl.
Stavba metra D Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Výstavba metra trasy D Zdroj: ČTK
Metro D už se buduje. Zdroj: CNN Prima NEWS
Čekání na metro dostává jiný rozměr. Zdroj: profimedia.cz
Vizualizace ukazuje podobu stanice Nemocnice Krč, autorem návrhu je Jiří Černický. Zdroj: IPR Praha
Vizualizace ukazuje podobu chodby ve stanici Nádraží Krč, autorem návrhu je Vladimír Kopecký. Zdroj: IPR Praha
Vizualizace ukazuje podobu stanice metra D - Nové Dvory. Autorem návrhu je Stanislav Kolíbal. Zdroj: IPR Praha
Možné pokračování metra D Zdroj: IPR Praha
Neočekává rovněž, že by mělo dojít k výraznému zpoždění stavby. „Doufáme, že na podzim letošního roku budeme moct se zhotovitelem smlouvu podepsat a zahájit výstavbu 2. úseku metra D. Co se děje kolem VZ na stavbu 2. úseku vnímáme jako tvrdý konkurenční boj největších stavebních společností o jednu z největších zakázek na českém trhu,“ doplnil.
ANO a ODS: Vinu nese Scheinherr nebo Hřib
Pražská opozice však v klidu nezůstává. „To, co píše pan Ondráčka, je na místě. Výstavba se opravdu nyní může zdržet o roky a prodražit o další miliardy korun. Hlavní odpovědnost za to nese Adam Scheinherr z Prahy Sobě, který tendr takto připravil a rozjel, a má ji i Zdeněk Hřib, který přes naše apely a varování odmítl s tendrem cokoli dělat,“ komentoval pro CNN Prima NEWS šéf pražského ANO Ondřej Prokop.
Na letiště budeme jezdit vlakem či metrem, psalo se před 15 lety. Zbyla jen deprese
Podle novinových titulků z roku 2008 jsme už několik let měli na pražské letiště jezdit vlakem či metrem, projekty se však nepodařilo naplnit. K odletovým halám se nesvezeme dřív než v roce 2030, drobné ulehčení dopravě na jaře přinesou alespoň trolejbusy.
Scheinherra obviňuje také předseda výboru pro dopravu Martin Sedeke (ODS). „Lze zcela jednoznačně říci, že chyba jde za předchozím vedením města a Dopravního podniku – tedy zejména za panem Adamem Scheinherrem, který měl gesci dopravy na starosti, a navíc byl předsedou dozorčí rady DPP. Měl tedy zásadní a rozhodující vliv na to, jakým způsobem bylo vypsáno výběrové řízení na zhotovitele zmíněného úseku metra D, se kterým je nyní problém,“ uvedl pro CNN Prima NEWS.
„Vedení hlavního města samozřejmě udělá vše pro to, aby zmíněná stavba byla realizována v plánovaném termínu. Říct však nyní, zda se to skutečně podaří, není možné, protože to závisí na okolnostech, které nyní nejsou známy. Za koalici Spolu ale určitě budeme chtít znát návrh řešení současného náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba, který by měl s péčí řádného hospodáře a s odpovědností předsedy dozorčí rady DPP tento problém prioritně řešit,“ doplnil.
Scheinherr: Současné vedení města to neodpracovalo
Podle Scheinherra je však situace složitější. „Když si vzpomenu na soutěž na 1. etapu metra D, kterou jsme realizovali za mého náměstkování, tak i ta byla v první instanci nepravomocně rozporována. Nakonec dal ale ÚOHS ve všech bodech za pravdu Dopravnímu podniku, takže dnes už jsou hotovy 2 km tunelů a stavba úspěšně běží dál,“ sdělil pro CNN Prima NEWS.
Z nastalé situace viní politiky. „Výběr zhotovitele 2. etapy metra D je už v režii nového vedení města pod taktovkou ODS a Pirátů. Svým nástupcům jsem kladl na srdce, že je potřeba to odpracovat a mít do detailu připravený každý detail zakázky a věnovat pokračování této miliardové zakázky speciální péči. Jinak hrozí průtahy a zbytečné prodražení celé zakázky. Uvidíme, zda tomu vedení města věnovalo potřebnou energii,“ dodal někdejší náměstek.