Podle novinových titulků z roku 2008 jsme už několik let měli na pražské letiště jezdit vlakem či metrem, projekty se však nepodařilo naplnit. K odletovým halám se nesvezeme dřív než v roce 2030, drobné ulehčení dopravě na jaře přinesou alespoň trolejbusy.
„Pražské ruzyňské letiště udělá další krok ke ‚světovosti‘. Stejně jako na britské Heathrow na něj pojede jak vlak, tak i metro. Vlakem by se cestující měli na pražské letiště dostat za pět let, nejpozději na Vánoce roku 2013, metrem o tři roky později,“ psaly Hospodářské noviny v roce 2008.
ČTĚTE TAKÉ: Pod Vyšehradem bude nový železniční most, rozhodl Kupka. Ten historický se zřejmě přesune
„‚Po 17 letech diskusí a sporů jsme konečně nalezli společnou řeč, jak propojit Středočeský kraj a Prahu, i s odbočkou na ruzyňské letiště,‘ shodl se v úterý ministr dopravy Aleš Řebíček s primátorem Pavlem Bémem. Ti ještě se středočeským hejtmanem Petrem Bendlem a starostou Prahy 6 Tomášem Chalupou podepsali ‚klid zbraní‘ - memorandum, v němž se politici zavazují, že na Ruzyň vlak pojede,“ pokračoval článek.
Ten se začal v posledních dnech šířit na sociálních sítích a vzbudil posměšné reakce. „Kántry for dz fjůčr. Tohle je strašná deprese,“ napsal například biochemik Jan Konvalinka na Facebooku.
Slogan o zemi budoucnosti, který používala vláda Andreje Babiše (ANO), zmiňovaly i jiné osobnosti. „A další dobrá zpráva. Právě uplynulo deset let od chvíle, kdy jsme se svezli na Letiště Václava Havla poprvé vlakem. Aspoň podle textu z roku 2008. A už sedm let tam jezdí i metro. Country for the future,“ napsal zase novinář Jindřich Šídlo na sociální síti X.
„Na tom metru mě trochu štve, že ta stanice není přímo na letišti, ale na Petřinách. Což mi přijde trochu nelogický, přeci jen když má člověk třeba těžký kufr,“ pousmál se jeden z diskutujících s narážkou na skutečnost, že metro nakonec vede jinam než na letiště.
MOHLO BY VÁS ZAJJÍMAT: Ministr dopravy Martin Kupka (ANO) ke zdražování v dopravě
Vlakem nejdříve v 2030, na metro zapomeňte
Realita je však dnes naprosto odlišná. Představa, že se na letiště svezeme metrem, se rozplynula již v roce 2010, kdy tehdejší primátor Bém zahájil stavbu prodloužení linky A, která nakonec místo na letiště cestující v roce 2015 dovedla k motolské nemocnici.
„Metro je drahé, rychlodráha taky, ale zrychlení kladenské dráhy je pro Prahu a ceny bytů v ní klíčové, odbočka na letiště by se už zvládla; prodloužení metra do Ruzyně (před Padesátníkem by už mohlo jít po povrchu) by nebylo delší než ta absurdní zatáčka do Motola,“ komentoval vybrané řešení Konvalinka.
Aktuálně se tak počítá pouze s vlakovým spojením mezi centrem Prahy a letištěm. Přestože se dráha na některých úsecích již buduje, počítá se s jejím dokončením až v roce 2030.
Město tak nakonec přišlo alespoň s částečným řešením nedostatečného propojení metropole s letištěm. Od března začnou ze stanice metra Nádraží Veleslavín jezdit k terminálům alespoň prodloužené trolejbusy, které by měly cestujícím nabídnout trochu větší pohodlí než stávající autobusy.
Cestující na letiště poveze nejdelší trolejbus v České republice ŠKODA - SOLARIS 24M. Jak se vám líbí? ☺️
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) November 21, 2023
Tento bezmála 25 m dlouhý kolos zvýší přepravní kapacitu mezi Nádražím Veleslavín a letištěm až o 30 % a nabídne i více místa pro zavazadla.
🧵 (1/5) pic.twitter.com/f6sIN6hghI