Auta starší deseti let by měla podle nového návrhu Evropské komise jezdit na STK každý rok. Komise o tom informovala v prohlášení 24. dubna. Nová pravidla cílí na pravidelné technické kontroly elektromobilů i pokročilých asistenčních systémů a především roční kontroly osobních automobilů a dodávek starších právě deseti let. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) to ale Evropská komise přepískla a Česko se bude bránit. Jde podle něj o další byrokratický bič. Řekl to v pátek ráno na snídani s novináři.
„Nemá se stát, aby auta jezdila každý rok na STK. Znamenalo by to další byrokratický bič a Česká republika tomu bude bránit. Zkvalitňujeme STK a snažíme se pracovat tím směrem, aby se přestalo podvádět. Toto je ze strany EK zbytečný a přepísknutý nápad a budeme mu bránit,“ uvedl v pátek ministr Kupka.
ČTĚTE DÁLE: ANO drtivě vede v Ústeckém kraji, Spolu by vyhrálo jen v Praze, říká exkluzivní výzkum
Reagoval tak na nová pravidla, která ve čtvrtek představila Evropská komise. Ta by měla zavést pravidelné technické kontroly elektromobilů a pokročilých asistenčních systémů, roční kontroly osobních automobilů a dodávek starších deseti let a také pokročilé metody testování emisí, které mají předcházet znečištění prostředí jemnými částicemi.
Cílem má být podle Komise zlepšení bezpečnosti dopravy i kvality ovzduší. Argumentuje tím, že poslední změny v této oblasti se udály naposledy v roce 2014. Změny v STK by měly být realizovány do roku 2030.
Návrh čeká řada schvalovacích koleček
Zatím jde však pouze o návrh, který má před sebou řadu schvalovacích koleček. Představený dokument nyní posoudí Evropský parlament a Rada EU, ve které sedí zástupci členských států včetně Česka.
Návrh Komise jako vždy vypracovala na základě předběžné konzultace se zástupci veřejnosti – čili byznysu, neziskového sektoru nebo akademické sféry. Do té se mohou zapojovat i členské státy. Konkrétně v případě návrhu předpisů o technické způsobilosti vozidel, který obsahuje například častější STK, za Česko přišly celkem dvě zpětné vazby z celkových 907. Nejaktivnější byli Francouzi.
Proti se postavil i europoslanec Krutílek
Evropská komise podle Ondřeje Krutílka (ODS) přichází s dalším přinejmenším nešťastným návrhem pro majitele aut. „Již teď mají státy EU dost nástrojů, jak kontrolovat auta a jejich technický stav. Takže fakt nepotřebujeme další a ještě tvrdší kontroly, které ve finále jen vytáhnou lidem z peněženek víc peněz,“ napsal na sociální síti X europoslanec.
Komise by se podle něj raději měla soustředit na to, aby byla do budoucna dostupná nová auta, včetně těch se spalovacími a hybridními motory.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Policisté si oblíbili jednu značku. Řidiči totiž často nevědí, jak rychle za ní mohou jet