360°, Jan Kučera, David Votroubek, Petr Kolouch, Jindřich Berounský - 4.8. v 21:20
I když se to zdá neuvěřitelné, strojvedoucí běžně jezdí na červenou. V pořadu 360° to prozradil člen prezidia Federace strojvůdců David Votroubek. Přitom ve středu ráno došlo u obce Milavče mezi stanicemi Domažlice a Blížejov ke srážce vlaků pravděpodobně právě poté, co strojvedoucí jednoho z nich na červenou jel. Nehoda si vyžádala tři mrtvé.
„Červená je zeď a před ní se zastavuje. Pokud by osobní vlak jel včas, nemuselo by k tomu dojít. Několik desítek metrů před výhybnou je zastávka Milavče, kde osobní vlak zastavil, a nikdo nemůže vědět, jak dlouho bude trvat nástup a výstup cestujících,“ uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Záběry, ze kterých mrazí: Takhle probíhal zásah hasičů u vlakového neštěstí na Domažlicku
Českem otřásla železniční nehoda u obce Milavče, která se stala ve středu ráno. Nyní největší železniční tragédie v Česku si vyžádala tři mrtvé – oba strojvedoucí a ženu. Dalších pět lidí skončilo v kritickém stavu v nemocnici. Celkem záchranáři ošetřili 67 lidí. Hasičská záchranná služba Plzeňského kraje nyní zveřejnila některé záběry ze záchranné akce.
Člen prezidia Federace strojvůdců David Votroubek má ale jiné zkušenosti. „Stává se běžně, že vlaky jedou na červenou. Kapacita sítě v České republice je na hraně,“ uvedl Votroubek.
Kde nastala chyba?
Kučera poté připustil, že na železnici se dá za určitých podmínek na červenou jet. Šlo by to například v případě, kdyby návěstí bylo nefunkční. „V každém případě není standardní jet na červenou, ale vím, že se to děje a je to v souladu s předpisy,“ dodal generální inspektor.
Podle Kučery byla v tomto případě viditelnost návěstidla v souladu s předpisy. „Strojvedoucí mohl vidět, že mu bude svítit červená. Nevíme, jestli ji neviděl. Zabýváme se i technickými poznatky, například selháním brzd,“ prozradil Kučera.
Ilustrační foto Zdroj: pixabay.com