360°, Jan Kučera, David Votroubek, Petr Kolouch, Jindřich Berounský - 4.8. v 21:20
I když se to zdá neuvěřitelné, strojvedoucí běžně jezdí na červenou. V pořadu 360° to prozradil člen prezidia Federace strojvůdců David Votroubek. Přitom ve středu ráno došlo u obce Milavče mezi stanicemi Domažlice a Blížejov ke srážce vlaků pravděpodobně právě poté, co strojvedoucí jednoho z nich na červenou jel. Nehoda si vyžádala tři mrtvé.
„Červená je zeď a před ní se zastavuje. Pokud by osobní vlak jel včas, nemuselo by k tomu dojít. Několik desítek metrů před výhybnou je zastávka Milavče, kde osobní vlak zastavil, a nikdo nemůže vědět, jak dlouho bude trvat nástup a výstup cestujících,“ uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Člen prezidia Federace strojvůdců David Votroubek má ale jiné zkušenosti. „Stává se běžně, že vlaky jedou na červenou. Kapacita sítě v České republice je na hraně,“ uvedl Votroubek.
Kde nastala chyba?
Kučera poté připustil, že na železnici se dá za určitých podmínek na červenou jet. Šlo by to například v případě, kdyby návěstí bylo nefunkční. „V každém případě není standardní jet na červenou, ale vím, že se to děje a je to v souladu s předpisy,“ dodal generální inspektor.
Podle Kučery byla v tomto případě viditelnost návěstidla v souladu s předpisy. „Strojvedoucí mohl vidět, že mu bude svítit červená. Nevíme, jestli ji neviděl. Zabýváme se i technickými poznatky, například selháním brzd,“ prozradil Kučera.