Švédsko staví první elektrickou dálnici na světě, která umožní osobním a nákladním automobilům dobíjet energii během jízdy. Informoval o tom britský web Daily Mail. Země se k projektu uchýlila i s ohledem na nařízení Evropské unie, podle kterého musí mít od roku 2035 nově prodávané automobily nulové emise CO₂ – dojde tak k výraznému nárůstu počtu elektromobilů.
Švédská „e-dálnice“ vznikne na 13 kilometrech dálnice E20, která spojuje města Hallsberg a Örebro, uvedl Daily Mail. Ředitel strategického rozvoje švédské dopravní správy Jan Pettersson inovaci uvítal. Podle něj je elektrifikace dálnic nezbytná pro „dekarbonizaci dopravy“.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: KOMENTÁŘ: Elektromobily tu jsou kvůli ekologii, hlavně nás ale učí nejezdit rychle
Švédsko vyzkoušelo nabíjecí dráhu pro elektromobily již v roce 2018 na asi kilometr a půl dlouhém úseku silnice mezi stockholmským letištěm Arlanda a Rosersbergem.
Aktuálně byla na projekt zadaná veřejná zakázka a podle informací webu Euronews by měl být dokončen do roku 2025. O přesné technologii nabíjení zatím nebylo rozhodnuto. Existují však tři typy metod – tzv. trakční, indukční a vodivostní.
Trakční systém se dosud používal zejména pro velká a těžká vozidla. Těm nadzemní vedení dodává elektřinu, podobně jako v případě tramvají či trolejbusů. Indukční systém naopak využívá zařízení ležící pod vozovkou, které do cívky v elektromobilu posílá elektřinu. Vodivostní systém funguje na podobném principu jako bezdrátové nabíjení chytrých telefonů. Elektromobily by tak přijímaly energii z podložky nebo desky na silnici.
Ve Švédsku se aktuálně nachází 500 tisíc kilometrů silnic a země plánuje do roku 2045 elektrifikovat dalších 3000 km, napsal web Euronews.