Letitá diskuze o zrušení neomezené rychlosti na německých dálnicích dostala nový impulz z nečekaných míst. Proti změnám se vyslovil sám ministr dopravy Volker Wissing. Vzhledem k hustému provozu a přirozeně nízkým dojezdům elektromobilů totiž nevidí k zavedení limitů důvod. Větší bezpečnosti by podle něj pomohla modernizace a budování nových úseků dálnic.
Volker Wissing je proslulý svými nekonformními názory, které nelze vždy považovat za politicky korektní. Těžko si představit českého vládního, ale i nevládního politika, který by veřejně řekl, že je obecně proti omezování rychlosti osobních vozidel.
Passer za „sebevražednou“ jízdu na dálnici pykat nebude. Podle Němců se ničím neprovinil
Český podnikatel Radim Passer nebude obžalovaný za rychlou jízdu na německé dálnici z loňského roku. Rozhodlo o tom státní zastupitelství v Naumburgu, napsala v pondělí agentura DPA. Passer na dálnici A2 mezi Berlínem a Hannoverem zkoušel svůj nový vůz Bugatti a dosáhl rychlosti 417 kilometrů za hodinu. Muž, který podle časopisu Forbes patří mezi čtyřicet nejbohatších Čechů, svou jízdu natočil a zveřejnil na internetu.
Limit není řešením
„Vlastnictví a řízení auta znamená odjakživa osobní svobodu, flexibilitu i soukromí a omezování individuální dopravy není řešením. Vlaky mají chronické zpoždění, o letištích se mluví roky, obvykle u příležitosti zdržení při jejich výstavbě a dálnice jsou neustále ucpané. Je tedy potřeba je rozšiřovat, ne omezovat,“ řekl Wissing pro web tagesschau.de.
Německý ministr dlouhodobě dokazuje, že ne náhodou je členem strany svobodných demokratů (FDP). „Rychlost je individuální odpovědností občanů, pokud nepředstavuje hrozbu pro ostatní. Stát by se do toho neměl plést,“ nebral si vládní politik servítky v rozhovoru pro deník Bild am Sonntag.
Podle Wissinga není omezení rychlosti na dálnicích vůbec potřeba. Vysoké ceny fosilních paliv a elektřiny vedou podle něj přirozeně k tomu, že mnoho lidí jezdí mnohem pomaleji než dříve. „Majitelé elektromobilů jezdí nejpomaleji, protože musí šetřit baterii, aby vůbec dojeli do cíle,“ citoval ministra Bild am Sonntag.
Vládní kontroverze
Německo si klade za cíl stát se klimaticky neutrálním do roku 2045 a Wissing je pod velkým tlakem, aby konečně zahájil program na snížení emisí z dopravy. Vláda v současné době pracuje na komplexním akčním programu v oblasti klimatu, aby zemi přivedla na cestu ke svým klimatickým cílům.
Zvláštní pozornost je podle tageschau.de třeba věnovat krokům na snižování emisí právě v dopravě, protože produkce CO2 v tomto odvětví nadále překračuje vládní plány. Dopravní a ekologický spolek Verkehrsclub Deutschland (VCD) uvedl, že omezení rychlosti je nezbytné, aby byl sektor šetrnější ke klimatu. „Žádné jiné dopravní opatření nemůže více přispět k ochraně klimatu. Navíc může být implementováno okamžitě a téměř bez nákladů,“ prohlásila lobbistická skupina. Mluvčí ministerstva dopravy ale řekl, že o omezení rychlosti se v současnosti neuvažuje.
Dálniční rychlostní limit je v Německu politicky kontroverzní a diskutuje se o něm již mnoho let. Zelení i sociální demokraté byli pro jeho zavedení, ale propodnikatelská FDP zabránila přijetí tohoto závazku ve vládní koaliční smlouvě. Kancléř Olaf Scholz z SPD to loni řekl jasně: „Tato vláda se na zrušení neomezené rychlosti na dálnicích neshodla a proto nebude zavdeno.“ Německo je jedinou zemí v Evropě, která nemá na velké části své dálniční sítě žádná rychlostní omezení.