Třetí listopadovou neděli lidé každoročně vzpomínají na ty, kteří zemřeli při autonehodách. Každý rok jsou to desítky až stovky zmařených životů a podle expertů to vypadá, že se bezpečnostní situace jen tak nezlepší. I kvůli krizi se bude stavět méně úseků dálnic, které jsou bezpečnější, a zřejmě bude také nadále stárnout vozový park.
„Aktuálně evidujeme cirka 410 usmrcených osob od začátku roku. Dost často je jmenovatelem rychlost, nevěnování se řízení nebo přejetí do protisměru,“ říká vedoucí odboru metodiky a koordinace výkonu služby Policie ČR Michal Hodboď.
Kladenská policie má novou posilu, budoucí postrach zlodějů. Tříměsíční Kim už se zaučuje
Kladenští policisté se mohou radovat z nové čtyřnohé posily. Teprve tříměsíční Kim by sice nejraději zlobil nebo něco rozkousal, jenže nemůže. Právě teď totiž musí pilně trénovat. Nemá to o nic lehčí než jeho člověčí kolegové na policejní škole.
Vliv na to mají tři základní věci – první je stáří automobilu. „Máme průměrný věk už nad patnáct let, to znamená, že jsme na tom o polovinu hůř než západní Evropa. Druhý faktor jsou sami řidiči, když vezmeme v potaz počet nehod, který narostl o čtvrtinu z před dvanácti let. A poslední je stav komunikací,“ vysvětluje dopravní expert Igor Sirota.
Zlepšení v nedohlednu
Šestkrát bezpečnější než běžné silnice jsou dálnice a zřejmě všichni víte, že ve stavbě těchto rychlostních komunikací také zcela nevynikáme. Vzhledem k aktuální krizi se dá předpokládat, že moc nadějné vyhlídky na bezpečnost na silnicích nemáme. Auta budou stárnout a nedá se předpokládat ani rychlé budování nových dálnic.
„Samozřejmě, alkohol má vliv na následky dopravních nehod. Od začátku roku, co se týče alkoholu, evidujeme čtyři tisíce nehod,“ podotýká Hodboď.
Opilí řidiči letos mají na svědomí už třiadvacet životů. Jak dopravní policisté, tak i experti by byli nejraději, kdyby při nehodách nezemřel vůbec nikdo. Tomu jsme ale velmi vzdáleni. Od ledna do konce října bylo pouze 92 dní, které se obešly bez smrtelné nehody.
A jak jet co nejbezpečněji? „Dodržovat zásady defenzivní jízdy. To znamená, jet co nejvíce opatrně, nepřecenit své schopnosti, nejet agresivně a nenechat se nikým vyprovokovat,“ dodává Hodboď. I když je letošní počet zesnulých na silnicích obrovský, jedná se o druhý nejnižší počet obětí od roku 1990.