Spor o zkušební přijímačky: Cermat si ulehčil práci, tvrdí kritici. Které úlohy se opakují?

Sporné zadání matematické úlohy

Stejné úlohy v přijímačkách Cermatu?

Deváťáci mají za sebou přijímací zkoušky na střední školy nanečisto. Část pedagogů upozornila na problém se zadáním: některé úlohy z matematiky se opakovaly. Ředitelé základních škol to považují za polovičatou práci, poslankyně Jana Berkovcová (ANO) viní společnost Cermat, která přijímací řízení spravuje. Ředitelka Cermatu Barbora Rosůlková ale namítla, že úloh jsou stovky a že jde o stoprocentní simulaci ostrého termínu.

Deváťáci podle metodiky Cermatu měli zkoušky nanečisto psát v jiné než své domovské škole. Například v Příbrami si tak vzdělávací zařízení své poslední ročníky prohodily.

K TÉMATU: Obstáli byste u přijímaček na střední školu? Ověřte si své znalosti z českého jazyka

„Na Jiráskovy sady jsme poslali 86 deváťáků, zatímco k nám dorazilo odtamtud 28 deváťáků,“ vysvětlil ředitel ZŠ pod Svatou Horou Roman Behún.

Během úterního testu nanečisto se začínalo matematikou. Podle zjištění jednoho z pedagogů bylo ale 10 příkladů z celkem 16 úloh identických s těmi, jež jsou součástí testů volně dostupných na internetu, a to především úloh z náhradních termínů z let 2018 a 2019.

Například úloha číslo 16 má z hlediska výpočtu stejné zadání, jako tomu bylo u náhradního termínu v roce 2018. „Přijde mi to škoda. Je to taková polovičatá práce,“ zhodnotil tyto podobnosti Behún. „Něco bylo nového, ale jinak jsem se s těmito příklady setkala. Většinou se to opakuje,“ popsala své dojmy deváťačka Natálie.

Jaké úlohy připomínají zadání z předchozích let?

  • Úloha 1 – 1. náhradní termín 2019 (úloha 2.2)
  • Úloha 2 – unikátní
  • Úloha 3 – s největší pravděpodobností unikátní
  • Úloha 4 – s největší pravděpodobností unikátní
  • Úloha 5 – rovnice a soustava rovnic - unikátní
  • Úloha 6 – 1. náhradní termín 2019 (úloha 6)
  • Úloha 7 – 2. náhradní termín 2018 (úloha 6)
  • Úloha 8 – 2. náhradní termín 2018 (úloha 7)
  • Úloha 9 – 1. náhradní termín 2019 (úloha 9)
  • Úloha 10 – 2. náhradní termín 2018 (úloha 10)
  • Úloha 11- 2. náhradní termín 2018 (úloha 11)
  • Úloha 12 – unikátní
  • Úloha 13 – 2. náhradní termín 2018 (úloha 12)
  • Úloha 14- 2. náhradní termín 2018 (úloha 13) – lehce poupravena, ale stejný výsledek
  • Úloha 15.1/2/3 – 1. náhradní termín 2019 (úloha 15.1/2/3)
  • Úloha 16 – 2. náhradní termín 2018 (úloha 16)

V součtu jde tak o 16 unikátních bodů. V souvislosti s 2. náhradním termínem z roku 2018 bylo možné získat 22 bodů, v případě roku 2019 se jedná o 12 bodů.

Podle ředitelky Cermatu Rosůlkové i ministerstva školství to však nevadí. „Úloh, které jsou volně k dispozici na vyzkoušení, jsou stovky. Nemyslím si, že si všichni žáci vyzkoušeli všechny úlohy,“ sdělila pro CNN Prima NEWS.

„Pro děti to může být zavádějící, jelikož to vyvolává dojem, že u ostrých přijímaček se mohou objevit podobné opakující se příklady. Jenže to se dosud nestalo,“ upozornila učitelka matematiky na ZŠ pod Svatou Horou Jitka Čechurová.

Zkusit si práci s časem i úlohami

„Cílem tohoto testování nanečisto je, aby si žáci mohli vyzkoušet psaní testů, zkusili si typové úlohy a také práci s časem. To může zmírnit jejich stres při psaní opravdových testů,“ objasnila mluvčí ministerstva školství Tereza Fojtová.

Jenomže to může i ovlivnit názor žáků na vlastní schopnosti. „Student může nabýt pocitu, že je na tom dobře, jenže pak ho může zadání u ostrého termínu překvapit,“ upozornila Čechurová. Rosůlková však namítla, že zkušební termín simuluje dubnové řízení „ve stoprocentní míře“.

„Považuji to za pochybení Cermatu, který si tímto značně usnadnil práci,“ kritizovala společnost zákonodárkyně Berkovcová. Zapojení škol do testování bylo dobrovolné. Jejich celkový počet Cermat nezná.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Statečná učitelka z Rudolfova může získat státní vyznamenání. Navrhnout ji chce hejtman Kuba

Tagy: