Úprava bodového systému i 17letí řidiči. Kupka chystá revoluci v dopravě

Martin Kupka

Ministr dopravy Kupka o zamýšlených změnách

V Česku by brzy mohli řídit auto i sedmnáctiletí řidiči. Na silnice by mohli pod dohledem zkušenějších šoférů. Ministerstvo dopravy to chce navrhnout společně s úpravou bodového systému. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dále počítá se zpřísněním sankcí za závažnější přestupky a naopak snížit postih u méně závažných porušení. Změny by měly začít platit od roku 2024.

Kupka chce o chystaných změnách pro řidiče informovat s předstihem, aby se s nimi veřejnost mohla dopředu seznámit. Nový bodový systém i pravidla budou podle ministra přehlednější a jednodušší, fungovat v něm budou tři sazby přestupků za dva, čtyři a šest bodů.

Hustota dopravy se v Česku místy stává nesnesitelnou. Kde hrozí největší zácpy?

Intenzita silniční dopravy se v České republice neustále zhoršuje. Za posledních pět let vzrostla v průměru o desetinu. Doplácí na to především řidiči v okolí Prahy a Brna. Vyplývá to z celostátního sčítání dopravy, které nedávno zveřejnilo Ministerstvo dopravy spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD). Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) výsledky dokazují, že je nutné co nejdřív dostavět Pražský okruh a rozšířit dálnici D1 u Brna.

Jednou ze změn by měla být možnost získání řidičského průkazu po dovršení 17 let. Mladí šoféři by mohli do dosažení plnoletosti na silnice pod dohledem zkušených lektorů či řidičů. Zkušenější řidič, kterým by mohl být například někdo z rodičů, by měl mít více než desetiletou praxi a zároveň by neměl mít žádný záznam v bodovém rejstříku řidičů.

Pro mladé a začínající řidiče se připravují i další novinky. Šlo by třeba o dříve avizovaný řidičský průkaz na zkoušku, který by platil pro začínající řidiče do prvních dvou let jejich praxe bez ohledu na jejich věk. Podle současného návrhu by měl fungovat tak, že v případě spáchání závažného přestupku a dosažení šesti trestných bodů by musel tento řidič absolvovat speciální školení a zkušební jízdu.

Změna bodového systému a sankcí

Další navrhované změny by měly zpřísňovat sankce za závažné přestupky a naopak snižovat pokuty u těch bagatelních. Peněžní i bodové sankce by se podle Kupky měly zvyšovat s mírou nebezpečnosti přestupků. Šlo by například o výrazné překročení rychlosti či zakázaný vjezd na železniční přejezd. Zpřísnit by se mohly sankce například i u držení telefonu za jízdy, které by nově místo dvou trestných bodů bylo za čtyři a maximální pokutu až 4 000 korun. Naopak zmírnění postihů ministr předpokládá například u špatného parkování nebo nerozsvícení světel.

Bodový systém v ČR funguje 16 let. V loňském roce přišlo o řidičské oprávnění kvůli dosažení maximálního počtu 12 trestných bodů 41 268 řidičů. Proti roku 2020 je to nárůst asi o tisíc řidičů. Alespoň jeden bod v hodnocení pak za přestupek dostalo přes 423 000 motoristů, což je 6,17 % všech registrovaných řidičů v Česku.

Tagy: