Hustota dopravy se v Česku místy stává nesnesitelnou. Kde hrozí největší zácpy?
Nejzatíženějším úsekem v Česku je dálnice D1 u Prahy. (Ilustrační foto) Zdroj: Profimedia.cz
Intenzita silniční dopravy se v České republice neustále zhoršuje. Za posledních pět let vzrostla v průměru o desetinu. Doplácí na to především řidiči v okolí Prahy a Brna. Vyplývá to z celostátního sčítání dopravy, které nedávno zveřejnilo Ministerstvo dopravy spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD). Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) výsledky dokazují, že je nutné co nejdřív dostavět Pražský okruh a rozšířit dálnici D1 u Brna.
Nejzatíženějším úsekem silniční a dálniční sítě je bez velkého překvapení úsek dálnice D1 u Prahy. Konkrétně mezi připojením Pražského okruhu u Modletic a sjezdem na Říčany, kde po dálnici a souběžných vozovkách v celkem 10 jízdních pruzích denně projede více než 103 tisíc vozidel. Následuje úsek dálnice D1 mezi Chodovem a Spořilovem, kde na šesti jízdních pruzích denně sčítání zaznamenalo v průměru téměř 90 tisíc vozidel.
Pro lepší pochopení každodenní situace na dálnici D1 před Prahou může vypomoct představa, kdy by se všichni obyvatelé Olomouce včetně batolat i babiček sednul každý zvlášť do automobilu a tahle obrovská masa aut by se vydala do Prahy. Velmi vytíženou čtyřproudovou komunikací u Prahy je ještě část Pražského okruhu D0 mezi Slivencem a Ořechem, kde denně projede více než 75 tisíc aut.
Podobně nesnesitelnou se situace začíná stávat také u druhého největšího českého města, tedy u Brna. Nejvíce zatíženým dálničním úsekem se čtyřmi jízdními pruhy je právě úsek dálnice D1 mezi křižovatkami Brno-centrum a Brno-jih s přibližně 76,5 tisíci vozidly za den
Kupka: Sčítání potvrdilo nutnost Pražského okruhu
Výsledky sčítání však především napovídají, jakým směrem by se měly vyvíjet priority v další výstavbě dopravní infrastruktury v Česku. Ministr Kupka pro CNN Prima NEWS sdělil, že to ještě více potvrdilo nutnost dostavby Pražského okruhu a rozšíření dálnice D1 v okolí Brna.
Čtěte také
„Ještě to pětkrát podtrhlo potřebu dostavby Pražského okruhu, protože současné nedokončené úseky jsou ještě o to víc zatížené, jelikož musí odvádět práci i za úseky, které ještě neexistují. To platí také o Brně, kde dochází k zatížení dalších komunikací. Tohle jsou důležité apely a výzvy, které vychází ze čtení aktuálních dat – posílení kapacity dálnic v blízkosti Prahy a Brna, rozšíření pruhů u Brna, které se chystá,“ řekl ministr v nedávném rozhovoru pro CNN Prima NEWS.
Podle něj sčítání rovněž podtrhlo nutnost dostavby dálniční sítě, která by prý mohla být z většiny hotová do roku 2030.
„Sčítání dopravy ukázalo, jak je důležité skutečně dotáhnout dálniční síť. Kromě rychlejšího spojení zkrátka přináší okamžitou úlevu těm, kteří doteď žili na tranzitních tazích a byli dennodenně zatěžováni obrovským množstvím dopravy. V tomto směru je výstavba dálniční sítě důležitým krokem i pro životní prostředí a pochopitelně i pro bezpečnost dopravy. Míra rizika je z hlediska dopravních nehod na dálnicích menší než na zbylé síti,“ doplnil Kupka.
Naopak ŘSD si chválí pozitivní dopady budování obchvatů na důležitých tazích, což ukazují výsledky ve srovnání se sčítáním v roce 2016. Například v Řevničově se snížil denní počet automobilů z 12 tisíc na 2,5 tisíce. O takřka 3 tisíce méně vozidel také projede denně centrem Slaného díky vybudování nových úseků komunikace I/16, která vytváří spojnici mezi chomutovskou dálnicí D7 a ústeckou D8.
Čtěte také