Intenzita silniční dopravy se v České republice neustále zhoršuje. Za posledních pět let vzrostla v průměru o desetinu. Doplácí na to především řidiči v okolí Prahy a Brna. Vyplývá to z celostátního sčítání dopravy, které nedávno zveřejnilo Ministerstvo dopravy spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD). Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) výsledky dokazují, že je nutné co nejdřív dostavět Pražský okruh a rozšířit dálnici D1 u Brna.
Nejzatíženějším úsekem silniční a dálniční sítě je bez velkého překvapení úsek dálnice D1 u Prahy. Konkrétně mezi připojením Pražského okruhu u Modletic a sjezdem na Říčany, kde po dálnici a souběžných vozovkách v celkem 10 jízdních pruzích denně projede více než 103 tisíc vozidel. Následuje úsek dálnice D1 mezi Chodovem a Spořilovem, kde na šesti jízdních pruzích denně sčítání zaznamenalo v průměru téměř 90 tisíc vozidel.
🚗VÝSLEDKY CELOSTÁTNÍHO SČÍTÁNÍ DOPRAVY | Ředitelství silnic a dálnic - ŘSD zajišťuje v pravidelných pětiletých...
Posted by Ministerstvo dopravy on Wednesday, January 26, 2022
Pro lepší pochopení každodenní situace na dálnici D1 před Prahou může vypomoct představa, kdy by se všichni obyvatelé Olomouce včetně batolat i babiček sednul každý zvlášť do automobilu a tahle obrovská masa aut by se vydala do Prahy. Velmi vytíženou čtyřproudovou komunikací u Prahy je ještě část Pražského okruhu D0 mezi Slivencem a Ořechem, kde denně projede více než 75 tisíc aut.
Podobně nesnesitelnou se situace začíná stávat také u druhého největšího českého města, tedy u Brna. Nejvíce zatíženým dálničním úsekem se čtyřmi jízdními pruhy je právě úsek dálnice D1 mezi křižovatkami Brno-centrum a Brno-jih s přibližně 76,5 tisíci vozidly za den
Kupka: Sčítání potvrdilo nutnost Pražského okruhu
Výsledky sčítání však především napovídají, jakým směrem by se měly vyvíjet priority v další výstavbě dopravní infrastruktury v Česku. Ministr Kupka pro CNN Prima NEWS sdělil, že to ještě více potvrdilo nutnost dostavby Pražského okruhu a rozšíření dálnice D1 v okolí Brna.
Kupka: Dálniční síť bude do osmi let. Kde se pojede 150 km/h a budou řídit sedmnáctiletí?
Dálniční síť by mohla být dokončena do roku 2030, musela by se však urychlit příprava problematických úseků. Týká se to například citelně chybějícího Pražského okruhu, zbytku dálnice D1 u Přerova nebo propojení Brna s Vídní na dálnici D52, na které se čeká dlouhá desetiletí. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
„Ještě to pětkrát podtrhlo potřebu dostavby Pražského okruhu, protože současné nedokončené úseky jsou ještě o to víc zatížené, jelikož musí odvádět práci i za úseky, které ještě neexistují. To platí také o Brně, kde dochází k zatížení dalších komunikací. Tohle jsou důležité apely a výzvy, které vychází ze čtení aktuálních dat – posílení kapacity dálnic v blízkosti Prahy a Brna, rozšíření pruhů u Brna, které se chystá,“ řekl ministr v nedávném rozhovoru pro CNN Prima NEWS.
Podle něj sčítání rovněž podtrhlo nutnost dostavby dálniční sítě, která by prý mohla být z většiny hotová do roku 2030.
„Sčítání dopravy ukázalo, jak je důležité skutečně dotáhnout dálniční síť. Kromě rychlejšího spojení zkrátka přináší okamžitou úlevu těm, kteří doteď žili na tranzitních tazích a byli dennodenně zatěžováni obrovským množstvím dopravy. V tomto směru je výstavba dálniční sítě důležitým krokem i pro životní prostředí a pochopitelně i pro bezpečnost dopravy. Míra rizika je z hlediska dopravních nehod na dálnicích menší než na zbylé síti,“ doplnil Kupka.
Naopak ŘSD si chválí pozitivní dopady budování obchvatů na důležitých tazích, což ukazují výsledky ve srovnání se sčítáním v roce 2016. Například v Řevničově se snížil denní počet automobilů z 12 tisíc na 2,5 tisíce. O takřka 3 tisíce méně vozidel také projede denně centrem Slaného díky vybudování nových úseků komunikace I/16, která vytváří spojnici mezi chomutovskou dálnicí D7 a ústeckou D8.